Zo pak je de verborgen kosten van elektrisch rijden aan

17 mei 2024
Zo pak je de verborgen kosten van elektrisch rijden aan

Is elektrisch leasen nog wel interessant nu de overheid allerlei stimuleringsmaatregelen afbouwt? Een goede vraag, zeker nu ook de verborgen kosten voor werkgevers behoorlijk kunnen oplopen. Om elektrisch leasen (financieel) aantrekkelijk te houden, zul je daarom op die verborgen kosten moeten sturen. Welke kosten dit zijn en hoe je ze in de hand houdt, lees je in deze blog.

Elektrisch rijden en leasen nog steeds interessant?

Hoewel de bijtelling voor 100% elektrische auto’s (EV’s) inmiddels tot 16% is opgelopen (voor de eerste €30.000 van de aanschafprijs), heeft het demissionaire kabinet besloten de afbouw van de vrijstelling op de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor EV’s wat minder voortvarend aan te pakken. In plaats van in 2025, gaat deze pas in 2026 van start.

Ook het tempo van de afbouw van de mrb is verlaagd, waardoor de korting pas in 2031 volledig komt te vervallen. Naar verwachting wordt dan rekeningrijden geïntroduceerd als alternatief voor de mrb, waarbij betalen naar gebruik het uitgangspunt is. En er zijn meer ontwikkelingen waardoor elektrisch rijden en leasen interessant blijft:

  • Het inmiddels grote aanbod EV’s blijft verder groeien
  • Het snelgroeiende aantal laadvoorzieningen
  • De inmiddels bewezen langere levensduur van de accupakketten
  • De steeds grotere actieradius EV’s en/of het sneller laden van het accupakket
  • Lagere kosten onderhoud gerekend over de gehele levensduur
  • Gestaag dalende prijzen van EV’s
  • Aanzienlijk lagere milieubelasting EV gerekend over de gehele levensduur
Tip: Overweeg je een elektrische auto, maar weet je niet waar te beginnen? Download dan hier het gratis e-book Zakelijk elektrisch leasen.

Houd wel rekening met verborgen kosten

Hoewel elektrisch rijden en leasen nog steeds voordeliger is dan het rijden of leasen van een auto met een verbrandingsmotor, kunnen verborgen kosten dit voordeel aanzienlijk beperken.

Binnen het leasecontract van een EV vallen, net als bij conventionele auto’s, de verzekering, rente en afschrijving, pechhulp, wegenbelasting, reparatie & onderhoud, bandenwissel en een brandstofvoorschot. Indien van toepassing, vallen meestal ook de kosten voor de aanleg van een laadpaal binnen het leasecontract. De werkgeven kan deze ook voor zijn rekening nemen.

Lees onze blog als je meer wilt weten over de ‘zichtbare’ kosten van elektrisch rijden

Van al deze kosten kun je vooraf een goede inschatting maken. Alleen bij de kosten voor brandstof, bij elektrisch rijden de kilowatturen, is sprake van grote verschillen en weinig transparantie. Om je een indruk te geven, hebben we de totale laadkosten hieronder voor je uitgesplitst:

  • Stroomtarief
    Net als bij benzine en diesel is de prijs per kWh afhankelijk van de plek waar je laadt en van de aanbieder. Bij elektrisch laden kan ook het moment van de dag de prijs beïnvloeden. Op dit moment is vooraf vaak niet duidelijk hoeveel je gaat betalen per kWh. Snelladen is veelal de duurste oplossing, laden bij de eigen laadpaal thuis en zeker bij de laadpaal op het werk zijn meestal het goedkoopst.   
  • Starttarief
    Net als bij parkeerapps zoals bijvoorbeeld Yellowbrick vragen aanbieders van laadpassen soms een starttarief per laadsessie die in sommige gevallen tijdsafhankelijk is.

  • Transactiekosten
    Vooral met een gratis laadpas betaal je bij een openbare laadpaal vaak transactiekosten. Gemiddeld betaal je zo’n €0,35 per keer, maar er zijn aanbieders die aanzienlijk meer (€0,69) of minder (€0,06) rekenen per laadsessie.

  • Blokkeerkosten
    Paalkleven - het aan de laadpaal blijven staan met een volle accu - is uit den boze, iedereen moet tijdig kunnen laden. Daarom rekenen laadpaalexploitanten steeds vaker aanvullende kosten wanneer je een publiek laadpunt of snellader langer dan een bepaalde tijd bezet houdt. Deze kunnen oplopen tot wel €150 per dag! Het is een beetje alsof je je parkeerapp vergeet uit te zetten in hartje Amsterdam. Blokkeerkosten zijn een maatregel om de beschikbaarheid van publieke laadpunten te verbeteren.

  • Abonnementskosten laadpas
    Je kunt als wagenparkbeheerder kiezen voor een gratis laadpas of een laadpas met een abonnement. Bij een gratis laadpas betaal je vaak meer voor de afgenomen kWh dan bij een betaalde laadpas. Daarnaast is het praktisch om de laadpas via je leasemaatschappij te regelen. Zo staan de eventuele laadsessies van de medewerker bij zijn eigen laadpaal en de openbare laadsessies in één overzicht en op de factuur waar ook de auto op gefactureerd wordt. Dat is wel zo overzichtelijk.

  • Roamingkosten
    Deze worden in rekening gebracht bij laden met een laadpas van een andere aanbieder dan het laadpunt. Vergelijk het met de extra kosten die je in een ver verleden betaalde voor de MB’s als je in het buitenland van je mobiele telefoon gebruikmaakte.

Tip: Er zijn verschillende apps voor je telefoon, zoals Plugsurfing, Smoov, etc. waarmee je ook in het buitenland kunt laden. Wij adviseren onze leaserijders altijd om meerdere laadoplossingen mee te nemen als zij met hun elektrische auto naar het buitenland gaan.

   
Er zijn dus nogal wat variabelen die de prijs van elektrisch laden beïnvloeden. Het zou mooi zijn als al deze kosten op de eindfactuur van de laadpasleverancier gespecificeerd zouden zijn, maar dat is meestal niet het geval. Gelukkig heb je als wagenparkbeheerder wel mogelijkheden om deze verborgen kosten in de hand te houden. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

Hoe houd je de verborgen kosten in de hand?

Het verschil tussen benzine of diesel tanken langs de snelweg of bij een lokale pomp is gemiddeld zo’n 5%, bij elektrisch laden is dat verschil veel groter. Laden bij een snellader kost gemiddeld tussen de €0,32 en €0,98 per kWh, bij een openbare laadpaal betaal je tussen de € 0,30 en € 0,80 per kWh. Thuisladen of laden op kantoor is vaak nog goedkoper.

Laadpaal thuis

Indien mogelijk, is het dus goed om een laadpaal bij je medewerkers te laten plaatsen. Dat kost gemiddeld zo’n € 2.100,- voor een standaard pakket met 3 fase laden, welk bedrag in het leasebedrag wordt verrekend. Houd er rekening mee dat bij de aanleg meerkosten in rekening kunnen worden gebracht als de kabel bijvoorbeeld over een grotere afstand onder een betonnen fundering van een tuinpad moet worden getrokken. Houd ook rekening met een beheersfee voor de laadpaal van zo’n € 10 per maand voor de service, garantie, kWh verrekening van de berijder naar de werkgever, etc.

Goed om te weten:

  • Om thuis snel te kunnen laden (een volle accu in zo’n 8 uur) is een 3-fase aansluiting in de meterkast nodig. Soms moeten meterkasten daarvoor worden omgebouwd. Omdat dit een verbetering aan de woning is, komt dit ook fiscaal gezien veelal voor rekening van de medewerker. Deze basisaansluiting bij de netbeheerder is voor iedereen gelijk. In sommige gevallen moet ook de specifieke groepenkast veranderd worden en dat is afhankelijk van de status van je groepenkast.
  • Kies in verband met de duurzaamheid voor een modulair opgebouwde laadpaal zodat de paal eenvoudig gerepareerd kan worden.
  • Dynamic Load Balancing is zeer aan te bevelen en kan overbelasting van de meterkast op piekuren voorkomen, door het vermogen van de laadpaal tijdelijk computergestuurd te verlagen.

Kies een passende laadpas

Er zijn veel aanbieders van laadpassen die allemaal zo hun voor- en nadelen hebben. Denk hierbij aan de prijs per kWh, transactiekosten, een starttarief en abonnementskosten. Afhankelijk van het laadgedrag van je medewerkers, kun je een passende laadpas kiezen. Laden je medewerkers bijvoorbeeld regelmatig, dan is het handig om een laadpas of -druppel zonder starttarief te kiezen. En vergeet ook niet de landelijke of internationale dekking en kosten voor roaming mee te nemen bij je keuze voor een laadpas.

Tip: Veel laadpasaanbieders bieden niet de mogelijkheid om laden in het buitenland uit te zetten. Met een MultiTankcard kan dit wel. Medewerkers moeten dan wel zelf een extra (gratis) laadpas of laad-app regelen voor laden in het buitenland.

Leg afspraken over laden vast in je leaseregeling

Vanwege de grote prijsverschillen is het goed om afspraken te maken over waar en wanneer je medewerkers mogen laden en die afspraken in de leaseregeling van je bedrijf vast te leggen. Zo kun je afspreken dat ze in principe thuis of op het werk laden. Alleen in uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld bij lange ritten of in noodgevallen, kunnen zij bij een snellaadstation laden. Dat scheelt al snel een slok op een borrel.

Daarnaast kun je medewerkers vragen, om bij gebruik van openbare laadpalen, eerst te kijken wat het tarief van de betreffende paal is. Exploitanten zijn wettelijk verplicht om transparant te zijn over hun prijzen, via een sticker of een QR-code op de laadpaal. Mogelijk staan er in de buurt goedkopere palen.

Let op: Oplichters kunnen stickers met een valse QR-code op openbare laadpalen plakken die gebruikers naar een frauduleuze websites leiden. Waarschuw je medewerkers voor dit zogenaamde ‘quishing’.

Maak afspraken over blokkeerkosten

Zoals hiervoor aangegeven kunnen blokkeerkosten enorm oplopen. Zorg dus dat je medewerkers hiervan op de hoogte zijn. Wil je er als werkgever niet voor op draaien, dan kun je in de leaseregeling vastleggen dat deze kosten voor rekening van de leaserijder komen.

Maak een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek

Naast de hierboven genoemde verborgen kosten, zijn er nog een heleboel andere factoren die een rol spelen bij elektrisch leasen. Hoe zit het bijvoorbeeld met het terugleveren van energie door een medewerker met een eigen laadpaal en zonnepanelen? En wat betekenen de dalende prijzen van EV’s voor de afschrijving van je wagenpark? Wil je daar meer over weten, maak dan een vrijblijvende afspraak voor een adviesgesprek met onze Mobiliteit manager Gert Jan van Hassel.

 

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties