De wereld om ons heen verandert snel. Onder invloed van de deeleconomie, technologische ontwikkelingen en onze ervaring met thuiswerken tijdens corona, verandert ook ons reisgedrag. Dat heeft gevolgen voor zakelijk reizen en de mobiliteitsoplossing die bedrijven hun medewerkers aanbieden. De centrale vraag hierbij is of bedrijven het mobiliteitsaanbod voor hun medewerkers bepalen of dat de medewerkers zelf mogen bepalen hoe ze zakelijk reizen. Kies je voor de laatste optie, dan hebben we het over nieuwe mobiliteit. Deze mobiliteitsoplossing gaat verder dan de leaseauto alleen en omvat alle vormen van vervoer én thuiswerken.
Nieuwe mobiliteit en het mobiliteitsbudget
Duidelijk is dat de nieuwe generatie medewerkers graag zelf bepaalt welke vervoersmiddelen ze inzetten voor hun zakelijke reizen. Dat kan het OV, een taxi/Uber, e-bike, auto (lease, deel, privé) of scooter zijn. Of een combinatie hiervan. Met een zakelijk mobiliteitsbudget geef je medewerkers die keuzevrijheid.
Betekent het mobiliteitsbudget het einde van de leaseauto?
Nee, zeker niet. Er zijn genoeg situaties waarin de auto de meest praktische keuze voor zakelijk reizen is. Is een persoonlijk mobiliteitsbudget voor alle organisaties dé oplossing? Nee, ook dat niet. Maar het is wel goed om uit te zoeken of het bij je past, omdat het je rendement op mobiliteit kan vergroten. Bovendien is het dé manier om een duurzame en toekomstbestendige mobiliteitsregeling te stimuleren. Daarnaast helpt het om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor de huidige en potentiële nieuwe medewerkers.
Hieronder belichten we een aantal aspecten van het mobiliteitsbudget. Als het goed is kun je na het lezen bepalen of een mobiliteitsbudget een goede oplossing is voor jouw medewerkers en organisatie.