Veelgestelde vragen en antwoorden

Algemene informatie over de leaseauto

Wie mag er allemaal in mijn leaseauto rijden?

Wat WagenPlan betreft mag iedereen in uw leaseauto rijden met een geldig Nederlands rijbewijs. Het kan echter zijn dat in de leaseregeling van uw werkgever wat anders staat. Neem daarom ook altijd nog even contact op met uw wagenparkbeheerder/werkgever.

Mag ik als leaserijder onbezorgd deelnemen aan een rijvaardigheidstraining met mijn leaseauto?

Verzekering
Wanneer uw leaseauto via WagenPlan verzekerd is, mag u als leaserijder deelnemen aan rijvaardigheidstrainingen in Nederland (niet in het buitenland!) op daarvoor bestemde terreinen.

Racecircuit
Ondanks dat er ook op (voormalig) racecircuits rijvaardigheidstrainingen worden gegeven, staan wij dit niet toe. Schade ontstaan op een (voormalig) racecircuit zal niet vergoed worden. Wedstrijden en snelheidsproeven zijn altijd uitgesloten van dekking. Een slipcursus mag gewoon gevolgd worden mits er aan bovenstaande eisen voldaan is. Als de leaseauto door de klant zelf verzekerd is dan gelden de voorwaarden van de externe verzekeraar.

Mag ik met mijn leaseauto naar het buitenland?

Ja dat mag. Alle landen welke op uw groene kaart worden genoemd mogen bezocht worden met de leaseauto. Let wel op dat in sommige landen gevraagd wordt om een buitenlandverklaring. Neem voor een buitenlandverklaring contact op met uw leaseadviseur binnen WagenPlan.

Elk land heeft zijn eigen regels, wilt u weten of u onderweg nog rekening moet houden met bepaalde zaken check dan voor vertrek de landeninformatie op de website van de ANWB.

Wanneer heb ik een groene kaart nodig?

Wanneer u een nieuwe groene kaart wenst kunt deze online bij ons aanvragen. Ook wanneer u een caravan heeft adviseren wij u hiervoor een aparte groene kaart te laten maken.

Mijn brandstofpas weigert wat nu?

Het kan zijn dat er een storing is bij het betaalapparaat. Neem voor de zekerheid wel even contact met ons op. Wij kunnen voor u kijken of er wellicht toch iets aan de hand is met uw brandstofpas.

Waar kan ik een nieuwe brandstofpas aanvragen?

U kunt zowel telefonisch als per email een nieuwe brandstofpas bij ons aanvragen. Dit kunt u doen door te bellen naar (055) 579 8444 of stuur ons een mail via het contactformulier.
WagenPlan verzorgt geheel kosteloos binnen 5 werkdagen een nieuwe pas voor u.

Kan ik met mijn brandstofpas bij een onbemand tankstation tanken/afrekenen?

Ja dit is mogelijk, bij elk onbemand tankstation kunt u afrekenen met uw brandstofpas. Dit gaat op dezelfde manier als wanneer u afrekent bij een bemand tankstation. Let wel op dat u bij het intoetsen van de pincode deze goed afschermt i.v.m. mogelijk skimming.

Waar kan ik mijn brandstofgegevens inzien?

Al uw tankoverzichten kunt u inzien op uw account van Multi Tank Card.

Ga naar de website van Multi Tank Card.

Om in te loggen heeft u de volgende gegevens nodig:

  • Pasnummer (staat op de pas)
  • Kenteken (staat op de pas)
  • Pincode van de brandstofpas

 

Waar kan ik mijn brandstof declareren?

Wanneer u gebruik maakt van een brandstofpas van WagenPlan en u mag van uw werkgever de brandstof declareren, dan kunt u dat als volgt doen:

Ga naar de website van Multi Tank Card om de declaratie in te dienen. Om in te loggen heeft u de volgende gegevens nodig:

  • Pasnummer (staat op de pas)
  • Kenteken (staat op de pas)
  • Pincode van de brandstofpas

 

Ik heb een lekke band gehad in het buitenland, ik heb de kosten zelf voldaan. Mag ik deze declareren? Zo ja waar?

Ja, alle reparatiekosten welke u aan uw leaseauto maakt kunt u bij ons declareren.

Deze kunt u middels een declaratieformulier bij ons declareren. Let wel op dat de originele factuur meegestuurd moet worden en de factuur op naam van WagenPlan B.V. dient te staan.

Waar kan ik mijn adreswijziging doorgeven?

Adreswijzigingen kunnen alleen digitaal aangeleverd worden. U kunt deze via het contactformulier op de website aan ons doorgeven. Vergeet de adreswijziging ook niet bij uw werkgever door te geven.

U mag de adreswijziging ook mailen naar info@wagenplan.nl

Hoe kan ik mijn huurauto afmelden?

Indien u de beschikking krijgt over een huurauto blijft u zelf verantwoordelijk voor het afmelden van de auto. Tevens bent u zelf verantwoordelijk voor de staat waarin de auto op dat moment wordt ingeleverd. U kunt de huurauto afmelden door te bellen met het telefoonnummer op de sleutelhanger, u maakt dan tevens een afspraak over het inleveren van de huurauto.

Heeft u in het buitenland een huurauto met buitenlands kenteken ontvangen, bel dan bij terugkomst in Nederland tijdens kantooruren met uw WagenPlan contactpersoon. Wij zorgen er dan voor dat er gewisseld wordt naar een huurauto met Nederlands kenteken.

Komt u er niet uit? Bel ons gerust op telefoonnummer (055) 579 8444.

Waar kan ik mijn buitenlandverklaring aanvragen?

Vraag uw buitenlandverklaring aan bij WagenPlan via het aanvraagformulier.

Gaat u naar Marokko, Turkije, Tunesië of Oekraïne? Dan moet de buitenlandverklaring worden gelegaliseerd. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  1. Vraag uw buitenlandverklaring aan bij WagenPlan via het aanvraagformulier.
  2. WagenPlan laat de buitenlandverklaring door de Kamer van Koophandel (KvK) legaliseren. De kosten hiervoor bedragen € 25,-.
  3. Vervolgens ontvangt u per post de ondertekende en door de KvK gelegaliseerde buitenlandverklaring.
  4. Hiermee gaat u naar een van de rechtbanken in Nederland om de buitenlandverklaring van een zogenaamde apostille te laten voorzien. Hier vindt u een overzicht van de rechtbanken. Met deze apostille is de buitenlandverklaring volledig gelegaliseerd en kunt u met uw leaseauto reizen naar het desbetreffende land.

Reist u naar Algerije? Daarvoor geldt een iets andere procedure. Bovenstaande stappen 1 t/m 3 zijn hetzelfde, alleen stap 4 is anders:

  • Nadat u de door de KvK gelegaliseerde buitenlandverklaring heeft ontvangen, moet u deze nogmaals laten legaliseren. Eerst door het Consulair Dienstencentrum van het Ministerie van Buitenlandse Zaken & Klimaat (CDC) in Den Haag en daarna door de Algerijnse ambassade.
Wat zijn de algemene leasevoorwaarden van WagenPlan?

Onderhoud en banden

Niet meer twee keer per jaar uw banden wisselen?

Dat kan bij WagenPlan met All Season banden!

All Season banden hebben de kenmerken van zomer- en winterbanden in één. Onder winterse omstandigheden heeft de All Season band beduidend betere rijeigenschappen dan een zomerband, maar presteert echter wel iets minder dan een volwaardige winterband.

Door zijn zachtere materiaalsoort in de zomer slijt deze band wat sneller dan een zomerband. Echte objectieve meetresultaten wat betreft slijtage zijn niet beschikbaar.

Heb ik recht op vervangend vervoer bij onderhoud?

Dit kunt u navragen bij uw leaseadviseur, tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer (055) 579 8444.

Heb ik recht op winterbanden? Zo ja, waar mag ik deze laten monteren?

Als u dit niet zeker weet, vraag dit aan uw Wagenparkbeheerder of bel uw leaseadviseur op telefoonnummer (055) 579 8444. Wij controleren graag voor u of dit in het leasecontract is opgenomen.

De winterbanden mogen uitsluitend door de volgende bandenspecialisten worden uitgevoerd: Euromaster en Kwik-Fit. Bij de bandenspecialist mag, gedurende de contractperiode van uw leaseauto, van vestiging gewisseld worden (bijvoorbeeld omdat u bent verhuisd). Wisselen van bandenspecialist is gedurende deze contractperiode niet toegestaan.

Ik heb nu geen winterbanden in mijn contract, kan ik deze nog toevoegen?

Ja, het is mogelijk om achteraf winterbanden toe te voegen aan uw leasecontract. U kunt dit aanvragen via uw wagenparkbeheerder, hij/zij kan een aanvraag voor winterbanden indienen bij onze binnendienst. Wij zijn telefonisch bereikbaar op nummer (055) 579 8444.

Waar mag ik naar toe voor onderhoud?

Onderhoud van uw leaseauto vindt plaats bij de officiële merkdealer of bij één van onze partnergarages. U bent niet verplicht om de auto in onderhoud te brengen bij de dealer die de auto geleverd heeft.

Meer informatie over het onderhoud van uw leaseauto vindt u hier.

Wat is het onderhoudsinterval van mijn auto? Mag hiervan worden afgeweken?

Dit verschilt per merk. Veel auto’s hebben een boordcomputer die aangeeft wanneer onderhoud noodzakelijk is, maar dit geldt helaas niet voor alle auto’s. Raadpleeg voor alle zekerheid het instructieboekje van uw auto, neem contact op met uw merkdealer, of bel ons tijdens kantooruren op telefoonnummer (055) 579 8444. Wij zoeken dit graag voor u uit.

U mag uw auto maximaal 2.000km voor de reguliere onderhoudsbeurt aanbieden. Eerder is niet toegestaan of daarvoor moet vooraf toestemming zijn gegeven door WagenPlan. Later aanbieden is ook niet toegestaan.

Waar liggen mijn winterbanden opgeslagen?

Uw winterbanden liggen opgeslagen bij de bandenspecialist waar u voor het laatst de banden gewisseld heeft. Dit kan zijn de Euromaster, de Kwik-Fit of Profile. Heeft u helemaal geen idee, omdat u bijvoorbeeld niet de eerste leaserijder van de auto bent, bel ons tijdens kantooruren via telefoonnummer (055) 579 8444. Wij zoeken het graag voor u uit.

Kan ik onderhoud combineren met schadeherstel?

Dit is helaas niet mogelijk. Schadeherstel mag alleen door Care Autoschade of Schadenet uitgevoerd worden, tenzij hiervoor vooraf andere afspraken over zijn gemaakt.

Wanneer moet mijn auto voor de APK?

De APK datum van de auto kunt u terugvinden via de website van het VWE of RDW.

U of uw wagenparkbeheerder ontvangt ook altijd een herinneringsbrief van WagenPlan, maar bedenk wel dat de verantwoording voor het uitvoeren bij uw werkgever en u als leaserijder ligt. Mocht u alsnog vragen hebben bel dan tijdens kantooruren naar telefoonnummer (055) 579 8444. Wij staan u graag te woord.

Kan ik voor klein onderhoud zoals het vervangen van een lampje, het bijvullen van vloeistoffen en het resetten van systemen direct contact opnemen met een garage?

Ja, u hoeft hiervoor niet eerst contact op te nemen met WagenPlan, maar mag hiervoor direct uw garage bellen voor een afspraak. Bij welke partijen u dit mag laten doen leest u hier.

Kan ik in het buitenland onderhoud of een reparatie aan mijn leaseauto laten uitvoeren?

Onderhoud vindt plaats in Nederland. Heeft u in het buitenland een technisch mankement aan uw leaseauto , dan geldt het volgende:

U kunt dit door de plaatselijke dealer laten uitvoeren. In het buitenland wordt in het algemeen contant betaald. De kosten voor reparatie zult u moeten voorschieten. Laat daarom de factuur op naam van WagenPlan B.V. zetten en de BTW apart specificeren. In de meeste gevallen kunt u de kosten achteraf bij ons declareren.

Let op! Bedragen de reparatiekosten meer dan €250,- excl. BTW? Stel ons dan vooraf telefonisch op de hoogte. Dit kan bij onze WagenPlan alarmcentrale op +31 (0)55 - 579 82 11, of bel tijdens kantooruren met uw leaseadviseur op (055) 579 8444.

Schade & Pech

Ik heb schade wat nu?

Schade aan uw leaseauto is vervelend, maar niet altijd te vermijden. Voor een soepele afhandeling dient u de schade binnen 24 uur bij ons te melden. Dit kunt u zowel telefonisch doen door te bellen naar (055) 579 8444 (kies 1) of via ons online schademeldingsformulier.

Snel online schade melden?
Gebruik dan de WagenPlan App. Deze App is gratis te downloaden in de iTunes store en de Android store
Schade melden via de WagenPlan schade app staat gelijk aan het Europees Schadeaangifteformulier!

Wanneer vul ik een schadeformulier in?

Bij een schade waar een tegenpartij bij betrokken is, dient u te allen tijde het Europees schadeaangifteformulier in te vullen samen met de tegenpartij.

Snel online schade melden?
Gebruik dan de WagenPlan App. Deze App is gratis te downloaden in de iTunes store en de Android store
Schade melden via de WagenPlan schade app staat gelijk aan het Europees Schadeaangifteformulier! 

Naar welk adres dien ik het schadeformulier te sturen?

Het ingevulde schadeaangifteformulier mag u sturen naar: 

WagenPlan B.V.
t.a.v. afdeling schade
Antwoordnummer 1691
1300 WE ALMERE

Let op! Maak altijd een kopie van de voor- en achterzijde van het schadeformulier en bewaar deze zorgvuldig.

Heb ik recht op vervangend vervoer bij schade?

Wilt u weten of u recht heeft op vervangend vervoer bij schade? Neem dan contact op met uw wagenparkbeheerder of bel met uw leaseadviseur op (055) 579 8444.

Hoe zit het met vervangend vervoer bij pech in het buitenland?

Uiteraard kan WagenPlan voor u ook in het buitenland vervangend vervoer regelen. Of deze kosten zijn gedekt is afhankelijk van de afspraken welke uw werkgever met ons heeft gemaakt. Indien er geen vervangend vervoer buitenland in het contract is opgenomen zullen de kosten hiervan worden doorbelast aan uw werkgever. Wanneer deze kosten niet zijn gedekt in het contract, kunt u eventueel via uw reisverzekering een verzekering voor vervangend vervoer afsluiten.

Let op! Indien u de beschikking krijgt over een huurauto, blijft u zelf verantwoordelijk voor het afmelden van de huurauto wanneer u deze inlevert.

Ik heb autopech wat nu?

Bij pech onderweg, zowel in binnen- en buitenland kunt u gebruik maken van onze hulpdienst Eurocross. Deze is 24/7 bereikbaar. U kunt Eurocross bereiken op telefoonnummer +31 (0)55 579 8211.

U mag vanzelfsprekend tijdens kantooruren ook altijd contact met ons opnemen, bel (055) 579 8444.

Meer informatie over pech, schade en vervangend vervoer vindt u hier.

Wat moet ik doen als mijn leaseauto is afgesleept?

Als u via onze WagenPlan alarmcentrale bent geholpen, krijgt u via de berger, of van de garage waarnaar uw auto is afgesleept, een vervangende auto tot uw beschikking. U kunt de vervangende auto in ieder geval blijven rijden tot de diagnose van uw leaseauto door de dealer bekend gemaakt is. Afhankelijk van het leasecontract dat is afgesloten worden hiervoor eventueel kosten doorbelast aan uw werkgever.

Wat moet ik doen als mijn caravan/aanhanger is beschadigd door een technisch mankement/ongeval in het buitenland?

Als uw caravan/aanhanger door een technisch mankement of een ongeval niet meer gebruikt kan worden, valt hulp niet onder de dekking van WagenPlan. U kunt wel een beroep doen op onze WagenPlan Alarmcentrale, eventuele kosten worden wel doorbelast aan uw werkgever. Is er een technisch probleem met uw leaseauto, of heeft u een ongeval met de leaseauto, dan zal er wel assistentie worden verleend voor uw caravan/aanhanger.

Wat te doen bij ziekte en ongeval?

Natuurlijk is dit geen prettig onderwerp. Maar stel: u wordt ziek tijdens uw buitenlandse reis of u raakt betrokken bij een ongeval. Dan kan het gebeuren dat u op medisch advies de leaseauto niet naar Nederland terug mag rijden. Als ook een andere inzittende de besturing niet kan overnemen, bestaat het recht op transport van de auto naar Nederland. Neem hiervoor contact op met onze alarmcentrale via +31 (0)55 579 8211.

Wat valt er onder gebruikersschade?

Wanneer u niet zeker weet of een schade onder de noemer gebruikersschade valt, adviseren wij u langs één van de aangesloten schade herstelbedrijven te gaan voor een second opinion. U kunt hiervoor bij Care autoschade of Schadenet terecht.

Gebruikersschade zijn kleine beschadigingen die ontstaan bij normaal gebruik. Hieronder vallen beschadigingen aan carrosserie, bumpers, spiegels, flankbescherming en het interieur. Een beschadiging van het plaatwerk dat kleiner is dan 24 mm (één euro muntstuk) en oppervlakkige krassen kleiner dan 10 cm. Voor bovengenoemde schades geldt een maximum van twee beschadigingen per plaatdeel.

Waar mag ik de schade aan mijn leaseauto herstellen?

Wanneer u de schade aan ons heeft gemeld dan kunt de schade laten herstellen bij een van de aangesloten schadeherstelbedrijven. U kunt hiervoor recht bij Care autoschade of Schadenet

Meer informatie over schade melden vindt u hier.

Kan ik schadeherstel combineren met onderhoud?

Dit is helaas niet mogelijk. Schadeherstel mag alleen door Care Autoschade of Schadenet uitgevoerd worden. Onderhoud mag alleen door de merkdealer of één van onze partnergarages uitgevoerd worden. Tenzij hiervoor vooraf andere afspraken over zijn gemaakt, neem in dat geval contact met ons op via (055) 579 8444.

Wat moet ik doen bij inbraakschade en/of diefstal van mijn auto?

Meld inbraakschade en diefstal direct bij de politie via 0900-8844. Aangifte bij de politie kunt u ook online doen via www.politie.nl/aangifte.

Breng ons tevens op de hoogte van de inbraak of diefstal! Hiervoor kunt u bellen met (055) 579 8444, buiten kantooruren wordt u doorgeschakeld naar onze alarmcentrale.

Wat moet ik doen als ik een sleutel ben verloren?

Meld dit dan direct bij ons via (055) 579 8444. Zodra dit gemeld is kunt u via de dealer een nieuwe sleutel geleverd krijgen.

Wat moet ik doen bij ruitschade?

Laat ruitschade zo snel mogelijk door Carglass of GlassDrive herstellen om doorscheuren te voorkomen. U hoeft dit alleen bij ons te melden als het om een scheur gaat en de hele voorruit vervangen dient te worden. In dat geval kunt u contact opnemen met onze afdeling schade op telefoonnummer (055) 579 8444.

Ik heb verkeerde brandstof getankt wat nu?

Heeft u verkeerde brandstof getankt dan is het zeer belangrijk dat u niet de sleutel in het contact steekt. Op dit moment begint de brandstof namelijk te lopen door de leidingen. Heeft u de auto toch al gestart of bent u al onderweg dan is het zeer belangrijk dat u de auto direct parkeert en de motor afzet. Neem direct contact op met onze alarmcentrale via +31 (0)55 579 8211. Meld daarna de verkeerde tanking bij ons via (055) 579 8444.

Wanneer is een eigen risico van toepassing?

Dit is afhankelijk van het leasecontract. Een eigen risico is van toepassing bij een niet verhaalbare schade. Is het schadebedrag lager dan het eigen risico, dan zal het daadwerkelijke schadebedrag worden aangerekend. We verrekenen het eigen risico met uw werkgever.

Wat moet ik doen met een schade aan mijn leaseauto welke is veroorzaakt door de vorige bestuurder?

Meld de schade van de vorige bestuurder direct aan uw wagenparkbeheerder en aan ons via (055) 579 8444. Schade wordt namelijk geregistreerd op naam van de huidige leaserijder van de auto. Wanneer u de schade niet meldt, kan dit gevolgen hebben voor het verrekenen van het eigen risico en de opbouw van de schadevrije jaren.

Waar kan ik een verklaring schadevrije jaren aanvragen?

Een verklaring voor je schadevrije jaren bij WagenPlan vraag je eenvoudig aan het via het formulier op de website. Met deze verklaring kan de verzekeraar de premie vaststellen.

Vraag een verklaring van je schadevrije jaren aan.

Auto inleveren

Ik moet mijn auto inleveren, waar mag ik dit doen?

Lees hier waar u uw leaseauto in kunt leveren en waar u aan moet denken.

Wat moet ik allemaal inleveren?

Bij inlevering van de leaseauto dient u naast de auto en daarbij behorende opties en accessoires (trekhaak, dakdragers, dakkoffer etc.) de volgende zaken in te leveren:

  • Kentekenbewijs (deel 1a en 1b) of de kentekencard;
  • groene kaart;
  • APK bewijs(indien van toepassing);
  • onderhoudsboekje;
  • reservesleutel en eventueel de codekaart;
  • radio accessoires bijvoorbeeld een codekaart;
  • eventuele software voor het navigatiesysteem.

Deze zaken kunt u achter laten in het dashboardkastje van de leaseauto.

Kan ik mijn auto laten schouwen alvorens ik deze inlever?

U kunt uw leaseauto altijd tussentijds laten schouwen bij een van de aangesloten schadeherstel bedrijven, let wel op dat deze schouwing niet bindend is. U blijft verantwoordelijk tot de auto officieel is ingenomen.

Mag ik mijn auto ook inleveren bij de dealer wanneer ik daar mijn nieuwe auto ga ophalen?

Wilt u uw leaseauto achterlaten bij de dealer? Dan is dat mogelijk. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Let op! U bent zelf verantwoordelijk voor het afmelden van de leaseauto. U kunt de leaseauto afmelden via ons online innameformulier

Bij afmelden dient u de volgende gegevens bij de hand te hebben:

  • kenteken auto;
  • laatste kilometerstand;
  • adresgegevens inleverlocatie;
  • contactpersoon inleverlocatie;
  • telefoonnummer inleverlocatie.

Afhankelijk van de afspraken met de werkgever kunnen hier transportkosten voor in rekening gebracht worden.

Ik wil mijn leaseauto overnemen, kan dat?

Bevalt de auto zo goed, dat u uw leaseauto liever niet wilt inleveren? Na afloop van de contractduur kunt u de leaseauto ook overnemen. De overname van een leaseauto is vaak goedkoper dan aanschaf via de dealer. Bovendien weet u als geen ander in welke staat de auto verkeert. U kunt de leaseauto overnemen voor uzelf, maar ook voor iemand anders. Neem voor meer informatie tijdens kantooruren contact op met uw leaseadviseur op (055) 579 8444. U kunt ons ook een mail sturen: info@wagenplan.nl vermeld in de mail duidelijk de overnamedatum en de verwachte kilometerstand.

Ik ga privé een auto kopen waar kan ik mijn verklaring schadevrije jaren opvragen?

U kunt een verklaring schadevrije jaren opvragen door het online formulier in te vullen en daarbij alle kentekens te vermelden van de leaseauto's die u bij WagenPlan heeft gereden. Kunt u zich niet meer alle kentekens herinneren, geen probleem, wij kunnen dit altijd voor u achterhalen. De verklaring schadevrije jaren wordt u per post toegestuurd.

Bekeuringen en declaraties

Wat is de WagenPlan e-mail bekeuring?

Dit is de opvolger van de papieren bekeuring met acceptgiro. Betalen kan veilig en snel met iDEAL, gewoon vanuit de eigen vertrouwde inbox. Overtikken van betaalkenmerken en rekeningnummers is niet nodig; alles is al netjes ingevuld. Zodra de betaling is gedaan verspringt de betaalindicator in het mailtje van kleur en weet u zeker dat een betaling is gelukt.

Hoe herkent u een WagenPlan e-mail bekeuring?

Voor uw en onze veiligheid zijn in de e-mail een aantal duidelijke herkenningspunten ingebouwd:

  • Het logo van WagenPlan en van AcceptEmail is altijd duidelijk zichtbaar. AcceptEmail is de partner die voor WagenPlan de aanmaak en verzending van de bekeuring e-mails verzorgt.
  • U ontvangt een e-mail bekeuring altijd rechtstreeks van WagenPlan, het gebruikte e-mailadres is  info@bekeuringen.wagenplan.nl
  • Controleer de bekeuringsgegevens op juistheid. Kunnen de locatie en het tijdstip van overtreding kloppen?
  • In de e-mail bekeuring zit altijd informatie die enkel tussen u en WagenPlan bekend is, zoals uw volledige naam, adres en kenteken van uw leaseauto.
  • De e-mail bekeuring is geen directe link naar iDEAL; u komt eerst op de landingspagina van AcceptEmail. Vanaf deze pagina kiest u met welke bank u wilt betalen. Controleer tijdens de betaling of u zich in de internetomgeving bevindt van uw bank. Dit controleert u aan de hand van het internetadres in de adresbalk van uw browser.
  • Betalen begint en eindigt altijd op de transactiepagina van AcceptEmail die begint met https://transaction.AcceptEmail.com (controleer de ‘s’ in ‘https en of u een slotje ziet’). De rest van het adres is een niet te raden algoritme. In de linkerbovenhoek op deze pagina ziet u in een groen omrand vakje AcceptEmail BV in de URL staan: dubbelklikken op de naam toont ons security certificate.
  • Elke e-mail bekeuring bevat een beveiligd betaalstrookje, dat niet kan worden gewijzigd door de ontvanger.
  • Mailtjes zijn voorzien van actuele status- en betaalinformatie. Zodra de betaling is gedaan verspringt het betaalstrookje van kleur en weet u zeker dat de betaling gelukt is.

Controleer altijd goed waar u bent en wat u doet. Als u het niet vertrouwd kunt u contact opnemen met WagenPlan. Klik, in geval van twijfel, nooit op de links in verdachte berichten!

Is de WagenPlan e-mail bekeuring veilig?

Ja, wij hebben veel aandacht besteed aan de beveiliging. Wij zorgen ervoor dat de afzender van de e-mails altijd kan worden geïdentificeerd via e-mail authenticatie. Voor extra veiligheid wordt de informatie in het betaalstrookje in de e-mail via een aparte, streng beveiligde verbinding gecommuniceerd. Na het klikken op de betaallink door de ontvanger wordt het betaalproces altijd gestart vanaf de SSL beveiligde transactiepagina van AcceptEmail. Omdat AcceptEmail voor de betaling met iDEAL gebruik maakt van de internet- of mobiele betaalapplicatie van uw eigen bank of de betreffende betaalmethode is betalen zeer veilig. 

Hoe verloopt de betaling?

Voor het uitvoeren van de betaling met iDEAL heeft WagenPlan geen confidentiële informatie nodig, zoals bijvoorbeeld uw bankrekeningnummer, noch wordt gevraagd om gebruikersnamen en/of wachtwoorden om in te loggen. De betaling loopt via uw eigen betaalrekening. U kiest zelf met welke bank u wil betalen en doet dat vervolgens vanuit de beveiligde bankomgeving, die uiteraard voor niemand toegankelijk is. Tijdens de betaling ziet u altijd wie de begunstigde is en welk bedrag u aan dit bedrijf betaalt. Betaling kan enkel en alleen plaatsvinden naar de rekening van WagenPlan. AcceptEmail is niet betrokken bij de geldoverdracht. Dit zorgt ervoor dat het altijd duidelijk is aan wie u wat betaalt.

Hoe kunt u betalen?

Het werkt heel eenvoudig: U ontvangt een betaalverzoek als e-mail in uw inbox. De betaling kan direct en snel op een veilige manier worden gestart vanuit de eigen inbox, vanaf elke PC, tablet of smartphone. Om te betalen klikt u op het betaalstrookje of de betaalbutton in de e-mail. U landt op de beveiligde transactiepagina en kiest uw bank om te betalen. Alle benodigde gegevens zijn al voor u ingevuld. Nu hoeft u alleen nog in uw eigen vertrouwde bankomgeving uw bevestiging voor akkoord van betalen te geven. De betaling gaat zoals u dat gewend bent, via internet- of mobiel bankieren van uw eigen bank met de bekende specifieke bank beveiliging. Bij de betaling worden de gegevens gebruikt zoals getoond in de e-mail: foutief betalen is zo uitgesloten.

Welke betaalmethodes worden aangeboden via de e-mail bekeuring?

Vooralsnog is alleen betaling via iDEAL mogelijk.

Wat heb ik nodig om een WagenPlan e-mail bekeuring te kunnen betalen?

Om een e-mail bekeuring te kunnen betalen met iDEAL moet u de beschikking hebben over een internetverbinding en een internet betaalrekening. In Nederland kan worden betaald met iDEAL vanuit ABN AMRO, ASN Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, RegioBank, KNAB, Deutsche Bank, Regiobank, SNS Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers.

Ik zie geen WagenPlan e-mail bekeuring. Wat moet ik doen om deze wel te kunnen zien?

Als u verbinding met het internet heeft en u ziet toch de e-mail bekeuring of andere plaatjes niet, kies dan in uw mailprogramma voor het weergeven van afbeeldingen. U kunt ook klikken op de betaallink of knop die in de tekst van de e-mail staat.

Ik heb net betaald, maar de e-mail bekeuring in mijn inbox geeft dat nog niet aan. Hoe kan dat?

Na de betaling geeft de e-mail bekeuring onmiddellijk de nieuwe status van de betaling aan. Om de actuele status van uw e-mail bekeuring ook in uw inbox te kunnen zien dient u eerst de afbeeldingen opnieuw te downloaden. Doorgaans volstaat het om de e-mail opnieuw te openen of verversen, dit is echter afhankelijk van uw e-mail service provider.

Kan ik een e-mail bekeuring doorsturen?

Ja, de e-mail bekeuring gaat in zijn geheel naar de nieuwe ontvanger, met de juiste betaalstatus. Het dynamische betaalstrookje voorkomt dat de ontvanger van een e-mail bekeuring dubbel betaalt: als een van de twee ontvangers (de eerste ontvanger of diegene naar wie geforward is) betaalt, toont de e-mail bekeuring bij beide ontvangers de status ‘betaald’.

Ik heb e-mail niet ontvangen. Wat als e-mail niet aankomt?

WagenPlan heeft een procedure om dit af te vangen. Wij constateren altijd of een e-mail niet aankomt en zullen dan of alsnog de bekeuring per e-mail verzenden of de bekeuring per post versturen.

Ik zou bekeuringen per e-mail krijgen maar krijg er nu een per post, hoe kan dat?

Als de e-mail niet aankomt op het bij ons bekende e-mail adres, constateren wij dat. Wij kunnen ervoor kiezen om de bekeuring dan per post te versturen als het te lang duurt om de e-mail succesvol te versturen. Ook kan het zijn dat u in de overgangsperiode zit tussen postverzending en e-mailverzending. Dan kan het voorkomen dat u tijdelijk beide manieren van verzending ontvangt.

Ik wil bekeuringen niet per e-mail maar graag per post ontvangen, kan dat?

Neem hiervoor contact op met uw werkgever. Deze kan bij ons een verzoek indienen om de bekeuringen per post i.p.v. per e-mail aan u te laten sturen.

Ik wil in bezwaar gaan, hoe doe ik dat?

Net als altijd kunt u in bezwaar gaan tegen de bekeuring. In de bekeuring of de bijlage vindt u instructies hiervoor.

Waarom bekeuringen via e-mail?

Duurzaamheid en excellente dienstverlening spelen bij WagenPlan een grote rol. Wij onderzoeken continue wat nodig is om onze processen en werkwijzen beter te laten aansluiten bij de behoeften van onze relaties en hoe wij duurzamer kunnen ondernemen. Daarom voeren wij digitale bekeuringen in.

Ik was op vakantie en heb niet op tijd de e-mail gezien. Wat nu?

Uw werkgever heeft ervoor gekozen dat WagenPlan de betaling van de bekeuring direct met u afhandelt. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig lezen en betalen van een bekeuring, of deze nu per post of per e-mail verstuurd is. U ontvangt voorafgaand aan het verstrijken van de betaaltermijn altijd een betalingsherinnering van ons. Bent u dan nog te laat met betalen, dan zullen wij de kosten van de bekeuring incl. administratiekosten door factureren aan uw werkgever.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Persoonsgegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd. WagenPlan houdt zich in alle gevallen aan de eisen die zijn gesteld in de Wet bescherming persoonsgegevens. Gegevens die door de verzender zijn verstrekt zullen nooit aan derden worden doorgegeven of verkocht. WagenPlan gebruikt de gegevens alleen voor de dienst zelf en voor informatie over het (statistische) gebruik ervan.

Mijn e-mail adres is gewijzigd en nu?

Geef wijzigingen zo snel mogelijk aan ons door. Dit kan via het contactformulier op de website of door tijdens kantooruren te bellen naar (055) 579 8223.

 

Wat verandert er voor u? (werkgever)

WagenPlan heeft haar dienstverlening op het vlak van bekeuringen verbeterd. Dit houdt in dat de volgende zaken veranderen: De leaserijder of de wagenparkbeheerder ontvangt bekeuringen per e-mail in plaats van per post, de leaserijder of de wagenparkbeheerder kan de bekeuring direct betalen vanuit de e-mail via Ideal. Ook gemeentelijke bekeuringen, buitenlandse bekeuringen en bekeuringen op huurauto’s (uitgezonderd huurauto ingezet voor schade, reparatie of onderhoud) kunnen via e-mail verstuurd worden. De leaserijder of wagenparkbeheerder ontvangt een betalingsherinnering voorafgaand aan het verstrijken van de betaaltermijn.

Wat als een e-mail met bekeuring niet aankomt?

WagenPlan heeft een procedure om dit af te vangen. Wij constateren altijd of een e-mail niet aankomt en zullen dan of alsnog de bekeuring per e-mail verzenden of de bekeuring per post versturen.

Kunnen we bekeuringen ook nog per post blijven ontvangen?

Neem hiervoor contact op met uw contactpersoon bij WagenPlan. Er zijn mogelijkheden om alle bekeuringen per post te laten versturen of om individuele leaserijder de bekeuring per post te laten ontvangen.

Wat als de leaserijder niet betaalt?

Net als in de huidige situatie zal de bekeuring door gefactureerd worden aan de werkgever inclusief de geldende administratiekosten.

Op een factuur staat toch een bekeuring voor een huurauto, waarom is dat?

Een huurauto ingezet voor schade, reparatie of onderhoud zal nog altijd direct gefactureerd worden. Vooralsnog bestaat niet de mogelijkheid om hier de bekeuring te versturen per e-mail of post.

Wijziging gegevens leaserijders/wagenparkbeheerder, wat te doen?

Voor een goede bezorging van de bekeuring is het van belang om de e-mail en adresgegevens bij ons up to date te houden. Geef wijzigingen zo snel mogelijk aan ons door. Dit kan via het contactformulier op de website of door tijdens kantooruren te bellen naar (055) 579 8223.

Wet & Fiscus

Wanneer gaat de bijtelling in en hoe lang is deze geldig?

De bijtelling gaat in vanaf het moment dat de auto voor het eerst op naam gesteld wordt en is gerekend vanaf dat moment 60 maanden (5 jaar) geldig. Aan het eind van deze periode wordt bekeken of de auto tegen de dan geldende CO2-grenzen opnieuw voor een verlaagde bijtelling in aanmerking komt. Als dat het geval is geldt de nieuwe bijtelling opnieuw voor 60 maanden.

Wanneer hoef ik geen bijtelling te betalen?

Als u aantoonbaar niet of minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met de auto van de zaak. U moet dit aan kunnen tonen middels een ritregistratie en een verklaring geen privégebruik. Meer informatie hierover is te vinden op de website van de belastingdienst.

Kunnen wij je helpen?
Chat online