Hoe milieuvriendelijk is (zakelijk) elektrisch leasen nu echt?

21 november 2022
hoe milieuvriendelijk is elektrisch leasen

Wie vanaf 2030 in Nederland toe is aan een nieuwe auto, kan alleen nog kiezen uit modellen die geen CO uitstoten, zoals 100% elektrische en waterstofauto’s. Of een ander soort auto, zolang de uitstoot maar nul is. Dat is één van de afspraken die voortvloeien uit het Klimaatakkoord van Parijs. Dat betekent ook dat vanaf dat moment geen enkele nieuwe leaseauto nog CO zal uitstoten. En dat is goed voor het milieu, want een volledig elektrisch wagenpark zorgt voor een stevige reductie van de CO-uitstoot. Maar helemaal klimaatneutraal is elektrisch leasen niet. Hoe dat komt, lees je in deze blog. Ook laten we zien hoe je voor het verduurzamen van je wagenpark in de transitieperiode tot 2030, ook andere auto’s in kunt zetten.

CO-uitstoot bij het gebruik van een elektrische auto

Tijdens het rijden stoten 100% elektrische auto’s geen CO₂ en andere vervuilende stoffen uit. Daarom vermelden alle verkoopbrochures een fabrieksopgave van 0 gram CO-uitstoot. Deze waarde is afkomstig van de verplichte Europese verbruikstest op basis van de WLTP-meetmethode die sinds 1 juli 2020 als grondslag dient voor de bepaling van de BPM.

Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden dus geen CO uit, maar indirect doen ze dat wel. Bij de opwekking van de elektriciteit komt namelijk in een aantal gevallen CO vrij. Alleen als de elektriciteit met wind, zon en waterkracht wordt opgewekt, is er geen sprake van CO-uitstoot. In Nederland is een groot deel van de energie echter afkomstig van kolen- en gascentrales (grijze stroom). Slechts een klein deel – tussen de 12 en 13,7% in 2021 – is afkomstig van hernieuwbare bronnen. De CO-uitstoot van kolen- en gascentrales moet je dus meerekenen om een compleet beeld van de uitstoot van een elektrische auto te krijgen.

Veel lagere CO-uitstoot elektrische auto

De rekenmeesters van het TNO hebben de totale CO-uitstoot van elektrische auto’s en auto’s met een verbrandingsmotor voor de hele levensduur berekend. Zoals verwacht presteren elektrische auto’s een stuk beter. Volledig op groene stroom gereden, is de uitstoot van een elektrische auto gemiddeld 70% lager dan die van een vergelijkbare auto op benzine. Rijd je met de elektrische auto op grijze stroom, dan is de CO-uitstoot nog altijd 30% lager dan die van een conventionele auto. Meer hierover lees je op pagina 14 van het TNO-rapport Energie- en milieuaspecten van elektrische personenvoertuigen (PFD).

Wil je een meer milieuvriendelijk wagenpark, dan is overstappen op een volledig elektrisch wagenpark dus een goed idee. Maar niet ieder bedrijf is daar op dit moment al toe in staat omdat er bijvoorbeeld geen mogelijkheid is voor het aanleggen van laadpalen. Voor die bedrijven is overstappen op een duurzaam wagenpark een goede tussenoplossing. Hoe zo’n duurzaam wagenpark eruitziet, lees je hieronder.

Let op: CO-quotum met registratieplicht

Vanaf 1 juli 2023 zijn bedrijven met meer dan 100 medewerkers verplicht om de CO₂-uitstoot voor de zakelijke kilometers van hun medewerkers te registreren. Het gaat daarbij om ruim 8000 werkgevers met zo’n 4,9 miljoen medewerkers. Waarschijnlijk moeten zij medio 2026 ook voldoen aan een norm voor een maximaal aantal gram CO₂-uitstoot per gereisde kilometer. Die verplichting geldt voor alle vervoersmiddelen: auto, trein, bus, tram, metro, fiets, te voet en eventueel per vliegtuig afgelegde kilometers.

Wij schreven een blog over het CO-quotum met registratieplicht. Je leest het hier als je wilt weten wat dit voor jouw bedrijf betekent.

Elektrisch leasen en een duurzaam wagenpark

In de meest milieuvriendelijke vorm bestaat een duurzaam wagenpark volledig uit auto’s die geen CO uitstoten, zoals volledig elektrische auto’s. Maar zoals gezegd is dat niet voor alle bedrijven mogelijk. Om de CO-uitstoot toch terug te brengen, kunnen deze bedrijven voorlopig ook (plug-in) hybride auto’s en zuinige benzineauto’s inzetten. Want ook deze auto’s zorgen voor een (beperkte) reductie van de uitstoot. Naast het soort auto, kan ook de manier waarop een auto wordt ingezet een bijdrage leveren aan de verduurzaming van een wagenpark. Denk hierbij aan deel- en poolauto’s die door meerdere medewerkers worden gebruikt.

Kortom: een duurzaam wagenpark is een goede tussenoplossing voor bedrijven die de CO-uitstoot van hun zakelijke mobiliteit willen beperken en nog niet kunnen overstappen op bijvoorbeeld 100% elektrisch leasen.

Een strategische kijk op duurzame mobiliteit

Een duurzaam wagenpark zorgt dus voor het terugdringen van de uitstoot van je bedrijf. Maar je bent daarbij wel gebonden aan de auto. Dat beperkt uiteindelijk de mogelijkheden om de zakelijke mobiliteit van je bedrijf te verduurzamen. Wie meer strategisch kijkt, zal ook andere vervoersvormen in het mobiliteitsbeleid van zijn bedrijf meenemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schoner zakelijk reizen door OV-gebruik, meer fietsen en flexibel werken. Door deze mogelijkheden met een duurzaam wagenpark te combineren, kun je nog beter op de individuele behoeften van je medewerkers inspelen en een verdere reductie van de uitstoot realiseren.

Aan de slag om je zakelijke mobiliteit te verduurzamen

Lees hier meer over de route naar een duurzaam wagenpark. Of neem contact op met het WagenPlan-team voor een gratis adviesgesprek waarbij we alle mogelijkheden voor de verduurzaming van je zakelijke mobiliteit op een rijtje zetten.

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties