Je wagenpark verduurzamen? Zo doe je dat in vier stappen

24 juli 2023
Je wagenpark verduurzamen? Zo doe je dat in vier stappen

Alle nieuw geproduceerde auto’s moeten vanaf 2030 100% elektrisch zijn. Op termijn zullen alle personenauto’s in een wagenpark dus elektrisch zijn. Ook het Klimaatakkoord van Parijs vraagt om verduurzaming van onze mobiliteit om klimaatverandering tegen te gaan. Twee goede redenen om nu al met jouw bedrijf over te stappen op een duurzaam wagenpark. Maar overstappen doe je niet van de ene op de andere dag, er komt nogal wat bij kijken. Wil je van de overstap een succes maken? Volg dan eerst de vier stappen uit dit stappenplan.

Wat is een duurzaam wagenpark?

Zoals gezegd zullen op termijn waarschijnlijk alle personenauto’s in een duurzaam wagenpark 100% elektrisch zijn. Daarmee kan ook de grootste reductie van de CO2-uitstoot worden gerealiseerd. Maar gedurende de transitiefase richting 2030 kunnen ook (plug-in) hybride auto’s en zuinige benzineauto’s nog deel uitmaken van een duurzaam wagenpark. Dit omdat een volledig elektrisch wagenpark nog niet voor alle bedrijven haalbaar is. Naast het soort auto, kan ook de manier waarop je een auto inzet bijdragen aan de verduurzaming van een wagenpark. Zo zorgt de efficiënte inzet van deel- en poolauto’s en het feit dat niet iedere medewerker een eigen leaseauto hoeft te hebben, voor een vermindering van de CO2-uitstoot van je bedrijf.

Vier stappen voor een succesvolle overgang naar een duurzaam wagenpark

Heb je na het doorlopen van deze vier stappen nog vragen, neem dan gerust contact op met een van onze mobiliteitsadviseurs. Zij helpen je graag verder.

Stap 1. Bepaal je ambitie

Bepaal voor je overstapt op een duurzaam wagenpark, eerst de ambitie binnen jouw bedrijf. Daarbij spelen de volgende vragen een rol:

Ga je voor 100% elektrisch of laat je ook plug-in hybrides toe?

Een wagenpark met alleen 100% elektrische auto’s zorgt voor de grootste CO2-reductie. Maar het kan zijn dat je ook plug-in hybrides wilt toestaan. Bijvoorbeeld omdat je medewerkers tegemoet wilt komen omdat het voorlopig nog praktischer is tijdens autovakanties. Of omdat een medewerker met een aanhanger of veel gewicht in de auto moet rijden.

Wil je 100% elektrisch rijden mogelijk maken, stimuleren of verplichten?

Afhankelijk van je ambitie heb je 3 mogelijkheden bij de introductie van elektrisch leasen te introduceren:

  • Wil je het alleen mogelijk maken, dan geef je je medewerkers de vrije keuze om voor elektrisch leasen te kiezen.
  • Wil je het stimuleren, dan verbind je er extra voordelen aan. Bijvoorbeeld door geen eigen bijdrage te vragen of een duurdere auto toe te staan als medewerkers elektrisch gaan leasen.
  • Verplichten kan ook, tenzij een medewerker kan aantonen dat het voor hem of haar niet werkbaar is.

Welke afspraken gelden er voor het gebruik van deel- en poolauto’s?

Groot voordeel van de deelauto is dat je als werkgever niet hoeft te investeren in de aankoop van een auto of gebonden bent aan een langlopend leasecontract. Naast dit financiele voordeel voor de werkgever, zijn pool- en deelauto’s erg praktisch voor medewerkers die niet met de auto naar het werk komen. Waar je wel over na moet denken is of zij ook privékilometers mogen rijden in een poolauto. Want daarvoor geldt dat je na 500 kilometer bijtelling moeten betalen. Sta je privégebruik toe of niet?

Het hele wagenpark in één keer elektrificeren of stapsgewijs?

Overstappen heeft nogal wat consequenties, zowel financieel als praktisch. Elektrische auto’s zijn in de aanschaf veelal duurder dan vergelijkbare benzineauto’s. En hoewel de actieradius steeds groter wordt, komen conventionele auto’s vaak nog verder op één tank. Ook duurt laden langer dan het tanken van brandstof. Hoe ga je hiermee om?

Vanwege de vele consequenties adviseren wij een gefaseerde overstap. Hoe wij dat voor ons zien lees je hieronder bij stap 3.

Laatste ontwikkelingen elektrisch rijden

Door de enorme populariteit van elektrisch rijden, komen er steeds meer innovaties op de markt. Zo zijn er inmiddels speciale banden voor elektrische auto’s die vanwege een lagere rolweerstand de actieradius vergroten. Ook is er rekening gehouden met de grotere slijtage vanwege het hogere gewicht van elektrische auto’s. Daarnaast zie je dat navigatie- en (tracking)systemen steeds meer rekeninghouden met elektrisch rijden. Zo wordt bijvoorbeeld het verwachte stroomverbruik van een route aangegeven, kun je de meest efficiënte route qua stroomverbruik opvragen of je navigatie afstemmen op de beschikbare laadpunten. Kortom: elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker. 

Stap 2. Onderzoek wat een duurzaam wagenpark voor je budget betekent

Voor de overstap op een duurzaam wagenpark zal een groot deel van de vloot uit elektrische auto’s bestaan. Dat heeft consequenties voor het budget van je zakelijke mobiliteit. Niet alleen zijn elektrische auto’s voorlopig nog duurder dan benzineauto’s en (plug-in) hybrides, je moet ook de laadinfrastructuur aanleggen. Hieronder zetten we de financiële gevolgen van een overstap op elektrisch rijden voor je op een rijtje.

De aanschafprijs

Hoewel elektrische auto’s nog steeds duurder zijn dan benzineauto’s en (plug-in) hybrides, kruipen de prijzen steeds dichter naar elkaar toe. Zeker nu er steeds meer goede, goedkope elektrische auto’s uit Azië op de markt komen. Daarnaast gaat de restwaarde van elektrische auto’s omhoog terwijl die van benzineauto’s juist daalt. Dat komt doordat het accupakket van elektrische auto’s een stuk langer blijkt mee te gaan dan gedacht waardoor je er veel meer kilometers mee kunt rijden.

Kosten onderhoud en reparatie

De motor van een elektrische auto bevat veel minder aan slijtage onderhevige onderdelen dan een benzine- en hybridemotor. Met als logisch gevolg dat er minder onderhoud nodig is. Dat scheelt niet alleen reparatie- en onderhoudskosten, maar ook tijd die de auto in de garage staat.

Kosten voor brandstof

Hoewel de energieprijzen momenteel sterk zijn gestegen, is de prijs per kilometer van een elektrische auto nog altijd lager dan die van een benzineauto en een (plug-in) hybride. En dat is al helemaal het geval als je bedrijf zelf elektriciteit opwekt met zonnepanelen. Ook zonnepanelen bij de medewerker thuis drukken de kilometerprijs van elektrisch rijden.

Kosten voor aanleg laadpaal

Een succesvolle introductie van elektrisch leasen valt en staat bij voldoende laadpunten op kantoor en indien mogelijk thuis. Met de kosten voor de aanleg thuis en op het werk moet je dus ook rekening houden. Houd bij het aanvragen van een zakelijke laadpaal ook rekening met langere levertijden door het tekort aan onderdelen en het huidige personeelsgebrek bij de leveranciers. Lees hier waarom je niet zonder laadpaal op kantoor kunt.

Subsidies en andere financiële voordelen

De overheid stimuleert elektrisch rijden op verschillende manieren. Zo betaal je tot 2024 in ieder geval geen motorrijtuigenbelasting en BPM. Deze voordelen heb je niet bij benzineauto’s en (plug-in) hybrides. De Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) en de Milieu-investeringsaftrek (MIA), twee stimuleringssubsidies voor elektrische auto’s, zijn inmiddels helaas vervallen.

Lagere bijtelling: voordeel voor je medewerkers

Een van de belangrijkste stimuleringsmaatregelen van de overheid is de lagere bijtelling. Over de eerste 30.000 euro van de aanschafprijs van een elektrische auto betalen je medewerkers 16% bijtelling, tegenover 22% berekend over de totale aanschafprijs bij een benzineauto en (plug-in) hybride. Elektrisch leasen pakt ook voor hen in de meeste gevallen gunstig uit.

Conclusie

De business case voor elektrisch leasen over de totale leaseperiode is aantrekkelijker dan die van een vergelijkbare benzineauto en (plug-in) hybride. Dit nog naast andere voordelen van elektrisch leasen zoals een lagere CO2-uitstoot. Welke voordelen er nog meer zijn, lees je in deze blog.

Stap 3. Bepaal hoe snel je wilt overstappen

Heb je eenmaal de beslissing genomen om voor je duurzame wagenpark (deels) over te stappen op elektrisch leasen en heb je het budget vastgesteld, dan is het tijd om je medewerkers mee te krijgen. Zoals bij iedere verandering geldt ook hier dat sommige collega’s elektrisch rijden omarmen en anderen sceptisch zijn. Wij raden daarom aan elektrische leasen gefaseerd in te voeren.

Aanpak gefaseerde invoering elektrisch wagenpark

  • Begin met de medewerkers die enthousiast zijn over elektrisch leasen. Zij zullen vooral de voordelen zien en als ambassadeur het positieve verhaal over elektrisch leasen vertellen. Hierbij kun je overwegen om eerst ervaring op te doen met een pilot elektrisch leasen. Dat hebben wij bijvoorbeeld voor Iglo geregeld. Benieuwd naar de resultaten? Bekijk hier het filmpje over de pilot elektrisch leasen bij Iglo.
  • Zorg voor maatwerk per medewerker: de ene medewerker wil zijn bestaande leasecontract misschien vroegtijdig beëindigen om sneller te kunnen overstappen, terwijl de ander met een aflopend leasecontract misschien nog even wil wachten tot de actieradius van de auto’s binnen zijn leaseklasse boven een bepaald aantal kilometers komt. Probeer zoveel mogelijk met deze individuele voorkeuren rekening te houden.
  • Als laatste zijn de medewerkers aan de beurt die de grootste afstanden rijden of de meeste weerstand bieden. Als het goed is, is veel van hun weerstand door de verhalen van de ambassadeurs weggenomen. Bovendien gaan de ontwikkelingen zo snel, dat de grootste drempels - actieradius en laadinfrastructuur – waarschijnlijk al grotendeels zijn opgelost.

Sowieso doen: de leasenormen aanpassen voor elektrisch leasen

Bij het vaststellen van leasenormen voor elektrische auto’s geldt een andere verhouding tussen de autoprijs en de brandstof dan bij benzine- en dieselauto’s. Bij eenzelfde leasebedrag kan een duurdere elektrische auto worden gekozen omdat de brandstof (een stuk) goedkoper is. Zo betaal je bij een leasebedrag van 800 euro bij een benzineauto bijvoorbeeld 500 euro voor de auto en 300 euro voor de benzine, terwijl je bij een elektrische auto 700 euro voor de auto en 100 euro voor de brandstof betaalt.* Wil je elektrisch leasen stimuleren, dan kun het leasenormbedrag voor elektrische auto’s ook iets verhogen.

*Vanwege de hoge energieprijzen in verband met de oorlog in Oekraïne ligt deze verhouding op dit moment iets anders.

Stap 4. Kies de juiste partner om de overstap te begeleiden

Met een duurzaam wagenpark alleen ben je er nog niet. Kijk je strategisch naar de zakelijke mobiliteit van je bedrijf, dan is er naast (elektrische) auto’s, ook behoefte aan andere vervoersvormen en mobiliteitsoplossingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het OV, de lease- of OV-fiets, e-scooters of een combinatie hiervan. Niet alleen zorgt dit voor een verdere beperking van de CO2-uitstoot, het zorgt ook voor een grotere flexibiliteit en biedt de mogelijkheid tot maatwerk.

Wil je medewerkers naast elektrisch leasen, ook gebruik laten maken van (een combinatie van) andere vervoersmiddelen, kies dan voor een mobiliteitspartner die alles in huis heeft. Het is niet efficiënt om zelf met alle verschillende mobiliteitsaanbieders te onderhandelen. Bovendien hebben grotere partijen meer marktkracht en kunnen daarom gunstigere afspraken maken.

WagenPlan heeft goede afspraken gemaakt met alle mogelijke mobiliteitsaanbieders en biedt 1 loket waar je alles kunt regelen. Van een elektrische leaseauto en leasefiets tot het OV, van deelauto's en e-scooters tot poolauto’s. En met onze MobiPlan mobiliteitsoplossing hebben jouw medewerkers in een keer toegang tot alle soorten zakelijk vervoer. Bovendien handelt deze applicatie de administratie van alle zakelijke reizen grotendeel automatisch af.

Meer weten over een duurzaam wagenpark?

Neem contact op met het WagenPlan-team voor een gratis adviesgesprek.

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties