CO₂ reductie: kijk eens naar je bedrijfswagenpark
Sialtech, een gerenommeerd internationaal veldwerkbedrijf, kreeg de opdracht de CO₂-uitstoot aan banden te leggen. Maar wat was de grootste boosdoener? Dat bleek het verouderde bedrijfswagenpark te zijn dat 95% van de uitstoot voor zijn rekening nam. Logisch dus om die verouderde bestelwagens als eerste op de schop te nemen.
Rinke Timmerman kreeg binnen Sialtech de opdracht met een CO₂-reductieplan te komen: “Dan ga je natuurlijk eerst op zoek naar de grote klapper. Die verschilt van bedrijf tot bedrijf maar is, als je logisch nadenkt, vaak vrij eenvoudig te achterhalen.”
Verouderde bestelwagens zijn de boosdoeners
Van alle apparatuur – inclusief boorinstallaties – bleek de uitstoot wel mee te vallen. Maar de simpele bestelbusjes bleken verantwoordelijk voor 95% van de totale uitstoot. “Daar konden we dus die grote klapper maken”, zegt Timmerman over de boosdoeners. “Het hele dieselverhaal van Volkswagen speelde net. Dan denk je wel: hoe zuinig zouden onze bestelbussen zijn? We hadden echt verouderde voertuigen.”
Bestelwagens niet zelf kopen maar klimaatneutraal leasen
Op advies van Timmerman besloot zijn bedrijf te kiezen voor WagenPlan. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen: de reductie bedraagt inmiddels 7% per gereden kilometer. En dat is niet alleen goed voor het milieu, je voelt het ook in je portemonnee. CO₂-reductie hoeft echt geen geld te kosten.
Ook het rijgedrag aanpakken
Toch is de tot nog toe gerealiseerde reductie niet genoeg; Timmerman stelt zichzelf een hoger doel om bij opdrachtgevers betere deals uit het vuur te slepen. De lat ligt nu op 10% reductie, zowel in de bedrijfspanden als bij de bedrijfswagens. Voor die eerste categorie moet Sialtech voor 100% op groene stroom gaan draaien – dat gebeurt nu deels – en daarnaast moet hij nog een stap maken met de bestelauto’s.
“We denken erover om cursussen voor zuinig rijden voor de chauffeurs in te voeren. En WagenPlan heeft een app over zuiniger rijden. Daar kijkt de directie nu naar.”
WagenPlan compenseert 100% van de resterende CO₂-uitstoot
De uitstoot van de bedrijfswagens is overigens niet alleen lager, maar wordt ook nog eens gecompenseerd door WagenPlan. Elk jaar wordt de CO₂-uitstoot van de leaseauto’s berekend aan de hand van tankgegevens. WagenPlan compenseert deze uitstoot vervolgens kosteloos door te investeren in duurzame projecten zoals zonne-energie en windmolenparken.
Concurrentievoordeel door CO₂-reductie
Ieder jaar ontvangt Sialtech van WagenPlan een CO₂-compensatiecertificaat waarmee zij aan hun leveranciers en partners kunnen aantonen dat het bedrijfswagenpark volledig CO₂-neutraal is. De reductie van CO₂ is in hun branche een veelbesproken onderwerp. “Veel van onze klanten vragen erom: die moeten namelijk zelf bewijzen milieuvriendelijk te zijn. Nu worden die bedrijven er alleen nog zelf op afgerekend, maar in de toekomst ook op hun klanten – zoals Sialtech. Een groen karakter is dus in alle omstandigheden gunstig”, aldus Timmerman.
Bij klanttevredenheidsonderzoeken komt dat steeds vaker naar voren, net als andere vraagstukken rond maatschappelijk ondernemen. Het is als het ware een secundaire voorwaarde. Geen must, wel een pre als je een opdracht in de wacht wilt slepen. ”Dat is ook niet meer dan normaal”, zegt Timmerman. “Je komt ergens milieuboringen doen, uit naam van de opdrachtgevers. Dan is het natuurlijk geen gezicht om daar met een rokende stinkbus te gaan staan.”