3 redenen waarom jouw medewerkers vragen om nieuwe mobiliteitsoplossingen
Nieuwe mobiliteit is geen tijdelijke ontwikkeling of een plotselinge hype. En de kans is groot dat je medewerkers er al mee bezig zijn. Misschien hebben ze je er zelfs al naar gevraagd. Zo niet, dan is het toch de hoogste tijd om je erop voor te bereiden. Want als je goed beslagen ten ijs komt, profiteren jij en je medewerkers optimaal van de mogelijkheden.
In mijn vorige blog liet ik je zien welke maatschappelijke ontwikkelingen nieuwe mobiliteit aanjagen, in deze blog bekijk ik het onderwerp vanuit het perspectief van je medewerkers. Waarom willen zij het?
Voor je medewerkers zijn dit de 3 belangrijkste redenen om over alternatieve mobiliteitsoplossingen te beginnen:
1. Recht op leaseauto vervalt
Een leaseauto stond tot voorkort boven aan het lijstje van secundaire arbeidsvoorwaarden. Die tijd is voor velen voorbij. En als je als medewerker al recht op een zakelijke auto hebt, dan worden de voorwaarden steeds verder aangescherpt.
De trend is dat medewerkers alleen een leaseauto krijgen als deze noodzakelijk is voor het uitvoeren van hun functie. Eigenlijk best wel logisch.
Maar wil je deze medewerkers tevreden houden, dan zul je dus iets anders moeten verzinnen. Nieuwe mobiliteit biedt je die mogelijkheid. Door je medewerkers alternatieve mobiliteitsoplossingen aan te bieden bijvoorbeeld. Dat blijken ze erg te waarderen.
2. Van bezit naar gebruik
Zoals ik in mijn vorige blog al aangaf, zie je op veel vlakken een verschuiving van bezit naar gebruik. De groei van car-sharing en mobiliteitskaarten bevestigen die trend. We hoeven niet zo nodig meer alles zelf te bezitten, het gebruik is waar het om draait.
Bezit geeft sores, gebruik is zorgeloos.
We willen ons gewoon zo comfortabel en snel mogelijke van A naar B kunnen verplaatsen. Punt. Uit. Welk vervoersmiddel je daarvoor inzet kan per situatie verschillen. En één ding is daarbij zeker: bezit is voor veel mensen geen vereiste meer.
3. Keuze in mobiliteitsoplossingen belangrijke arbeidsvoorwaarde
Door de groeiende werkgelegenheid kunnen (potentiele) werknemers kritischer zijn op de arbeidsvoorwaarden van een werkgever. Dat kun je als een bedreiging zien, maar ik denk dat het vooral kansen biedt.
Zo kun je je als werkgever heel goed onderscheiden met flexibele mobiliteitsoplossingen. Dus niet alleen die leaseauto aanbieden, maar je medewerkers de mogelijkheid bieden om hun mobiliteit zelf in te vullen. Misschien dat daar een leaseauto bij komt kijken, maar dat hoeft niet voor iedereen het geval te zijn.