Bijtelling hybride auto’s, hoe zit dat precies?
De regels over leasen veranderen met het jaar. Als ondernemer zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Daarom geeft WagenPlan dit jaar een nieuwe editie van het gratis handboek ‘Praktisch over leasen’ uit, een handige en toegankelijke gids met up to date informatie over leasen en alles wat daarbij komt kijken.
Niets is zo veranderlijk als de bijtelling
De regeling over de bijtelling roept veel vragen op. Sinds 1 januari 2010 is de bijtelling volledig afhankelijk van de CO2-uitstoot van de leaseauto. Op dit moment zijn er 4 tariefschalen, oplopend van 4% voor auto’s zonder CO2-uitstoot tot 25% voor auto’s die meer dan 106 gram CO2 per kilometer uitstoten. Zo gaan we stapsgewijs richting een systeem met twee tarieven in 2019: 4% bijtelling voor emissievrije auto’s en 22% voor alle overige auto’s.
Wat betekent dit voor hybride leasen?
Veel ondernemers zetten duurzaam rijden in als onderdeel van hun maatschappelijk verantwoord ondernemen beleid. De overheid heeft dit de afgelopen jaren gestimuleerd met aantrekkelijke fiscale maatregelen voor plugins. Echter wordt deze regeling nu versneld afgebouwd. Uit de laatste Autobrief 2 (van het ministerie van financiën) staat dat elke nieuwe auto met enige vorm van uitstoot vanaf 2017 in aanmerking komt voor 22% bijtelling. En dat was aanvankelijk niet het plan... Dat betekent dat de hybride auto’s (PHEV’s) vanaf 2017 ook binnen de 22% bijtellingsregeling vallen.
Volledig elektrisch rijden heeft de toekomst
Het kabinet heeft de ambitie dat na 2035 alleen nog auto's verkocht worden die emissievrij kunnen rijden. Na 2050 moeten er alleen maar emissievrije auto's rondrijden. Daarom blijft het kabinet volledig elektrisch rijden in ieder geval tot en met 2020 stimuleren met een bijtellingspercentage van 4% voor privégebruik.