Een elektrisch bestelwagenpark: een serieus alternatief?

23 maart 2018
Een elektrisch bestelwagenpark: een serieus alternatief?

Anno 2018 zijn duurzaamheid, schone motortechniek, alternatieve brandstoffen en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) belangrijke, onderscheidende, criteria geworden voor (potentiële) zakenpartners en klanten. Dat geldt op alle gebieden in de maatschappij en zeker ook als het gaat om mobiliteit. Want wie wil zich nog langer verbinden aan die oude diesel die dampend door de stad dendert?

Steeds meer elektrische bestelauto’s op de markt

Niet voor niets is elektrisch rijden in opmars. Niet alleen voor de particuliere rijder, maar ook op het gebied van bedrijfswagens. De aanschafprijs is weliswaar nog relatief hoog, maar voor de langere termijn – en zeker met de toenemende beperkte toegang van dieselauto’s in grote steden – biedt elektrisch rijden een goed alternatief. Het aanbod groeit elk jaar, evenals de actieradius. De ANWB heeft in samenwerking met Natuur en Milieu een complete lijst samengesteld met elektrische bestelauto’s die momenteel beschikbaar zijn.

Elektrische bedrijfswagens vooral voor lokaal opererende bedrijven

Als jij met je bedrijfswagens vooral lokaal opereert en relatief weinig kilometers maakt (tot 20.000 km per jaar) is het nu al een goed moment om die afweging te maken om elektrisch te gaan rijden. De actieradius voor de wat grotere en zwaardere elektrische bedrijfswagens neemt ook elk jaar toe. Dat lost veel problemen met het opladen van de auto’s op. Als het voor jouw onderneming gaat om wat langere afstanden, is het verstandig de ontwikkelingen nauwlettend te volgen. Of te laten volgen door een partij die je met goed advies kan bedienen.

Regelingen en stimulering elektrisch rijden

Qua kosten is elektrisch rijden snel interessant. Er gelden nog aantrekkelijke fiscale regelingen en andere schone voertuigtechnologie stimulerende maatregelen, zoals vermeld in de Milieulijst (2017, code F 3114). Elektrische bestelwagens komen daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregelingen MIA (milieu investeringsaftrek) en VAMIL (willekeurige afschrijving milieu-investeringen) – zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil. Deze regeling houdt in dat 36% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA) en dat 75% van de aanschafkosten willekeurig mag worden afgeschreven (VAMIL). Hoe dat precies werkt met de MIA en VAMIL kun je zien in de infographic van de belastingdienst.

Overweeg je elektrische bedrijfswagens in te zetten?

Voor wie als ondernemer of Facilitair Manager serieus bezig is de stap te maken naar meer duurzame mobiliteit voor zijn bedrijf aan de hand van elektrische bedrijfswagens, zijn hier wat tips. De meesten liggen misschien voor de hand, maar wie alles eens onder elkaar zet, komt vaak nog tot verrassende inzichten. Eén mooie elektrische bedrijfsauto maakt deze optie nog niet meteen geschikt voor jouw onderneming.

Je kunt je eerste keuze bepalen aan de hand van een aantal aspecten:

  • Hoeveel kilometers moet de wagen gaan rijden?
  • Wat is de range van die kilometers (alleen in de stad/regio, of verder weg)?
  • Hoeveel (laad)vermogen heb je nodig voor de bedoelde werkzaamheden?
  • Hoe groot zou de wagen voor die werkzaamheden moeten zijn?
  • Wat is de daadwerkelijke kilometerprijs, met alle kosten doorgerekend?
  • Welke fiscale en wettelijke regelingen gelden en hoe lang gelden ze nog?

Het antwoord op deze vragen geeft al direct een eerste onderscheid in de toepasbaarheid en beschikbaarheid van elektrische bedrijfswagens voor jouw organisatie.

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het doorlichten van je huidige bedrijfswagenpark, dan kom ik of mijn collega graag bij je langs voor een quickscan. Dan weet je direct of jouw wagenpark toekomstbestendig is.


Heb je nog andere vragen? Je kunt me altijd mailen of bellen op telefoonnummer 055-579 8223. Ik help je graag verder. Veel succes met je afweging!

Deel dit bericht:

Auteur:

"Het geheim van succes is gewone dingen ongewoon goed doen"

Jeroen Bosch
Accountmanager
Reacties