Als autolease maatschappij moet je voortdurend je toegevoegde waarde laten zien
De najaarseditie van Fleet & Lease (september 2022) staat in het teken van 'flexibel werken = flexibele mobiliteit'. Daarom werd Wijnand Akkerman, directeur van WagenPlan, geïnterviewd over MobiPlan: de alles-in-één oplossing voor flexibele mobiliteit. Lees het interview hier:
WagenPlan's brede mobiliteitsoplossing MobiPlan neemt vlucht
Begin 2019 kwam leasemaatschappij WagenPlan met MobiPlan, een alles-in-een oplossing voor flexibele mobiliteit. Geschikt bovendien voor bedrijven die met een mobiliteitsbudget werken. Weliswaar was de interesse groot, maar en masse implementeren was er destijds nog niet bij. Het pionieren werpt nu zijn vrachten af, ziet Wijnand Akkerman, directeur van WagenPlan. MobiPlan is nu een geliefd platform voor de eenvoudige verrekening van reizen, kosten en kilometers. Het biedt precies die flexibiliteit waar bedrijven in deze transitietijden naar op zoek zijn.
De tijdsgeest laat zich van te voren moeilijk voorspellen. Maar dat is geen reden om niet voortdurend te innoveren en te experimenteren. Dat is altijd uitgangspunt geweest van WagenPlan dat vorig jaar haar 20-jarige jubileum vierde. Tijdens het onvermijdelijke terugblikken zag Akkerman zich nog wurmen in de allereerste elektrische auto’s die in niets meer lijken op de huidige generatie EV’s maar destijds wel degelijk een rol vervulde. “En ik zie mezelf nog rijden op één van de eerste elektrische scooters die we ook al snel opnamen in ons portfolio. Met ons uitgebreide CO2-compensatieprogramma waren we ook de eerste. Een programma dat overigens nog altijd staat als een huis.”
In de kolommen van Fleet & Lease en TrendsinAutoleasing.nl is WagenPlan inderdaad al eerder aangeduid als ‘proeftuin van duurzame mobiliteit’. Waarbij ook niet werd geschroomd om experimenten aan te gaan met de klant. Het heeft de leasemaatschappij in ieder geval gebracht dat het steevast in de top 3 staat als leasebedrijf met de beste dienstverlening (categorie: middelgrote lease maatschappijen). Want als dienstverlener moet je voortdurend je toegevoegde waarde laten zien, benadrukt Akkerman. “Die toegevoegde waarde zit hem vooral ook in het terzijde staan van de klant in deze uitdagende tijden. We komen bij klanten over de vloer waarbij iemand het mobiliteitsbeheer erbij doet. Maar ook al zit er een dedicated fleetmanager, de huidige mobiliteitsmarkt is dermate complex dat je als bedrijf onmogelijk alle kennis daarvan in huis kan hebben."
Verplichte CO2-registratie
Vanwege de complexiteit werkt WagenPlan ook al jaren samen met partners die voor hun de (deel)oplossingen bieden. Zoals nu ook met MobiPlan. De backoffice, die bijvoorbeeld alle ritten van medewerkers automatisch registreert en ook de administratieve afhandeling regelt, is afkomstig van zo’n leverancier. En natuurlijk zijn er de leveranciers van de deelauto’s, -fietsen en -e scooters. “Je kan onmogelijk op alle vlakken zelf het wiel uitvinden. Samenwerken biedt enorm veel voordelen voor de klant, waarbij wij alles samenbrengen tot één propositie en vooral ook: één oplossing.
De reden dat MobiPlan momenteel zo aanslaat in de markt – dit jaar nog wordt de duizendste mobiliteitskaart verstrekt – zit hem vooral in het gemak voor zowel de berijder als de werkgever, denkt Akkerman. Niet alleen met betrekking tot het ontsluiten van verschillende vormen van vervoer, zoals deelauto’s of het reizen per OV. Ook de ritten met de leaseauto of eigen auto worden in het systeem geadministreerd. En die administratie wordt, met name voor grotere organisaties, steeds belangrijker. Vanaf volgend jaar moet men immers alle zakelijke en woon-werkkilometers gaan bijhouden met de bijbehorende CO2- uitstoot. Dat gebeurt dus automatisch binnen de MobiPlan applicatie, waarbij de berijder via de app kan aangeven of een rit zakelijk of privé is, of alleen de afstanden moeten worden geregistreerd of ook de locaties. Eens per week komt er dan een melding om de kilometers te bevestigen. Die zijn uiteraard ook van belang voor niet-leaserijders die een kilometervergoeding krijgen. Het geheel wordt dan maandelijks automatisch verwerkt in de salarisadministratie van de werkgever.
MobiPlan en het persoonlijk mobiliteitsbudget
Steeds meer medewerkers bepalen liever zelf welk vervoersmiddel of combinatie van vervoersmiddelen ze gebruiken voor hun zakelijke reizen. Op de fiets naar het werk om filestress te voorkomen, met het OV naar een afspraak in de stad omdat parkeren onmogelijk is of niet meer te betalen. Of met de auto naar een moeilijk met het OV bereikbare afspraak buiten de stad. MobiPlan als alles-in-een oplossing moet die flexibele vorm van zakelijke mobiliteit mogelijk maken. Het biedt toegang tot alle vormen van zakelijke mobiliteit en is daarmee bijzonder geschikt voor bedrijven die hun medewerkers een persoonlijk mobiliteitsbudget bieden, zegt Akkerman. “Kies je voor MobiPlan, dan adviseren wij per segment of zelfs per individuele medewerker welke mobiliteitsmix het beste past, zorgen voor de toegang tot de gewenste vervoersmiddelen en voor eenvoudige registratie, budgettering en verrekening van alle zakelijke reizen via een software tool en app.” Via het MobiPlan platform kunnen bedrijven én medewerkers alle zaken regelen die betrekking hebben op hun zakelijke mobiliteit. Na eenmalig inregelen door WagenPlan, verzorgt het platform automatisch het grootste deel van de afhandeling van de belangrijkste processen. Gebruikers hebben 24/7 toegang tot het platform via de app, de mobiliteitskaart de webportals van MobiPlan.
Einde van de leaseauto?
MobiPlan heeft een vlucht genomen na corona nu werkgevers beseffen dat het hybride werken een blijvertje is. In het arbeidsvoorwaardenpakket moet bovendien een goed mobiliteitspakket zitten om personeel aan te trekken. Waarbij de leaseauto nog altijd een belangrijke rol speelt. Akkerman heeft meermaals het einde van de leaseauto zien aangekondigd worden, maar tegelijkertijd zijn er bij de leasemaatschappij nog nooit zoveel auto’s in bestelling geweest als nu. Ook wel veroorzaakt door de leveringsproblemen. Ook hier trekt WagenPlan samen op met de klant. “We zetten nu bijvoorbeeld veel jonggebruikte leaseauto’s in. Laats nog kregen we een partij elektrische Mini’s terug van ruim een jaar oud. Daar konden we een klant heel blij mee maken. En daar gaat het uiteindelijk om.”