Wagenparkbeheerders opgelet: wachttijden reparatie & onderhoud leaseauto’s

19 juni 2024
Wagenparkbeheerders opgelet: wachttijden reparatie & onderhoud leaseauto’s

Je hebt het vast gemerkt: de wachttijden voor onderhoud en reparatie bij de garage lopen flink op. Dit komt onder andere door een tekort aan onderdelen in de auto-industrie en een gebrek aan gekwalificeerde monteurs. Heel ongemakkelijk allemaal. Gelukkig lopen de gedurende de coronapandemie opgelopen levertijden van leaseauto’s inmiddels wel weer terug. In deze blog geven we meer informatie over deze ontwikkelingen én vertellen we je hoe we samen in kunnen spelen op de langere wachttijden.

Factoren van langere levertijden leaseauto’s

Wereldwijd tekort aan microchips

Omdat steeds meer elektrische apparaten microchips bevatten en dat de coronapandemie tot productieachterstanden heeft geleid, was er een wereldwijd tekort aan microchips. De auto-industrie heeft daar veel last van gehad. Toen de autoverkoop tijdens de pandemie instortte, verminderden autofabrikanten hun productie en bestelden flink minder microchips. Met als gevolg dat toen de autoverkoop weer aantrok, zij langer moesten wachten op de levering van deze componenten. Dit was een van de belangrijkste oorzaken van de langere levertijden voor nieuwe auto's.

Invloed van aluminiumtekorten en softwareproblemen

Naast microchips zijn er ook problemen met de levering van aluminium, dat veel wordt gebruikt in de auto-industrie. Hoge energietarieven en energietekorten hebben geleid tot (tijdelijke) sluiting van aluminiumfabrieken, wat de leveringszekerheid onder druk zet. Sommige merken hebben bovendien te maken met softwareproblemen bij bepaalde elektrische voertuigen, wat leidt tot vertragingen of beperking van de geleverde functies.

Wat betekent dit voor de wagenparkbeheerder m.b.t. onderhoud en reparatie?

Inmiddels worden auto's weer beter en sneller geleverd. Sommige merken hebben zelfs overschotten waardoor je nieuwe leaseauto snel voor de deur staat. De uitdagingen liggen nu met name bij de lange wachttijden voor garages, schadeherstelbedrijven en bandenfitters. Ook voor ruitherstel en –vervanging gelden lange wachttijden. Zorg er daarom voor dat jouw leaserijders tijdig een afspraak maakt.

Een overzicht van de gemiddelde wachttijden van dit moment:

Reparatie & Onderhoud
Dealers: 6-8 weken
Universele garages:  4-6 weken (snellere opties wellicht via hoofdkantoor mogelijk) 
Banden 
Euromaster en Kwik-Fit:  2-3 weken (buiten het zomer- en winterbanden wisselseizoen)
  3-5 weken (binnen het zomer- en winterbanden wisselseizoen)
Schadeherstel 
Schadenet, ABS en ASN:  8-12 weken (rijdbare schade kan per regio verschillen, niet-rijdbare schade wordt direct ingepland en over het land verdeeld)
Glasherstel
Carglass en Kwikfit: 2-4 weken (sommige merken wellicht langer)

 

Onderdelenleveringen en EV-reparaties

De levering van onderdelen is nog steeds niet volledig op orde, waardoor ze vaak lang in backorder staan. Ook is het erg moeilijk om aan goed opgeleide monteurs te komen waardoor veel garages onderbezet zijn. Dat geldt al helemaal voor EV-reparaties, omdat die alleen door EV-gecertificeerde monteurs mogen worden uitgevoerd. En daarvan zijn er nog altijd onvoldoende.

Vervangend vervoer en pechdiensten

Als de auto van een van je leaserijders bij de dealer staat voor reparatie, vervangend vervoer ontbreekt of onderdelen laten lang op zich wachten, dan kan dit voor ongemak zorgen. We raden aan om in die gevallen altijd contact op te nemen met je mobiliteitsadviseur bij WagenPlan voor alternatieve oplossingen.

Bij pech in binnen- en buitenland kunnen je leaserijders rekenen op hulp vanuit EuroCross. Zij bieden ondersteuning en kunnen hen informeren over wat te doen bij pech. Zorg ervoor dat ze de contactgegevens van WagenPlan bij de hand hebben voor noodgevallen. Wij zorgen ervoor dat je snel geholpen wordt door Eurocross.

NB. Houd er rekening mee dat het EK Voetbal in Duitsland en de Olympische Spelen in Frankrijk deze zomer een flinke druk zullen leggen op de bezetting van hulpverlenende bedrijven in die landen. Als je in een van deze landen strandt, kan het dus zijn dat je langer dan normaal moeten wachten.

Houd je leaserijders op de hoogte

Omdat de langere wachttijden nog zeker een tijd zullen blijven bestaan, zal je hier als wagenparkbeheerder duidelijk met je leaserijders over moeten communiceren. Zo kun je de verwachtingen managen en eventuele teleurstelling bij je leaserijders zoveel mogelijk voorkomen. Zeker met de aankomende zomervakantie in het verschiet, is het van belang dat je leaserijders tijdig een afspraak maken. Met als bijkomend voordeel dat je wagenpark zo min mogelijk stilstaat en efficiënt kan worden ingezet.

Mocht je naar aanleiding van deze blog nog vragen hebben, dan is WagenPlan altijd bereikbaar om je verder te helpen.

 

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties