Waarom je niet meer zonder mobiliteitsplan kunt
Transitie is het mantra van dit decennium. Denk aan innovatieve technologieën, nieuwe verdienmodellen en de opkomst van flexwerken. Daar hoort uiteraard ook een nieuw mobiliteitsplan bij. Waarom? We hebben drie belangrijke redenen op een rijtje gezet.
De overheid voert de druk op
De functiegebonden leaseauto die de hele dag stilstaat, de forens die door OV-vertragingen jaarlijks complete werkweken mist of semi-elektrische auto’s die door verkeerde fiscale prikkels vervuilender rijden dan diesels. Waar het bedrijfsleven nog aarzelt om stappen naar duurzame mobiliteit te zetten, zijn overheden daarin al een stuk actiever. Gemeenten weren met milieuzones oude, vuile auto’s en bereiden ons zo voor op autovrije binnensteden. En politiek Den Haag wil via de Wet Milieubeheer een ‘puntensysteem’ invoeren, waarmee bedrijven, die te weinig doen aan duurzame mobiliteit, worden beboet.
Mobiliteit heeft invloed op medewerkerstevredenheid
Niet alleen vanuit de overheid neemt de ‘druk’ toe om duurzame en flexibele mobiliteit in te zetten. Ook medewerkers stellen daar steeds meer vragen over of stellen eisen met betrekking tot hun mobiliteit. Het goed faciliteren van de mobiliteit wordt gezien als een belangrijke arbeidsvoorwaarde en heeft invloed op de medewerkerstevredenheid. Wat uiteraard ook weer effect heeft op de productiviteit van uw medewerkers. Flexibele mobiliteit noemen ook wel nieuwe mobiliteit. Dit komt er in het kort op neer dat niet de door de werkgever aangeboden vervoersoplossingen zoals de leaseauto, fiets of het OV centraal staan, maar de behoefte van de medewerkers. Zij willen zelf kunnen bepalen hoe ze hun mobiliteit flexibel inrichten. Download ons e-book om te kijken of nieuwe mobiliteit geschikt is voor jouw organisatie.
Mobiliteit derde kostenpost
Nadenken over mobiliteit is niet alleen goed voor het milieu en de tevredenheid van uw medewerkers. Het heeft ook effect op de portemonnee. Mobiliteit is namelijk vaak de derde kostenpost van bedrijven. Vaak hebben ze niet eens in de gaten dat het zoveel geld kost, doordat een medewerker het mobiliteitsmanagement erbij doet. En vaak zijn de toe te rekenen kosten onduidelijk omdat de diverse regelingen op verschillende manieren verrekend worden. En bedrijven die het wel in de gaten hebben, weten niet hoe ze die kosten omlaag kunnen krijgen zonder hun medewerkers tegen zich in het harnas te jagen. Een persoonlijke mobiliteitsbudget zou een oplossing zijn voor onze veranderende zakelijke mobiliteitsbehoefte. Hiermee biedt je je medewerkers keuzevrijheid in hun mobiliteit. We hebben een 7 stappenplan gemaakt om je medewerkers een eigen mobiliteitsbudget te geven.
Rendement op mobiliteitsplan
Hoog tijd dus om meer rendement op je mobiliteitsplan te behalen. Hoe? Door het overzicht terug te krijgen, de kosten terug te dringen en te verduurzamen. Maar wat is een goed mobiliteitsplan? Een goed mobiliteitsplan beschrijft het uitvoerend beleid op alle bewegingen van jouw mensen en voertuigen zodat bij gelijkblijvende activiteiten:
- De kosten dalen
- Jouw medewerkers flexibel zijn
- Jouw medewerkerstevredenheid stijgt
- Jouw bedrijf een goed en groen imago heeft
Een goed mobiliteitsplan biedt je medewerkers de gewenste flexibiliteit, en jij krijgt als werkgever tegelijkertijd de kans om te besparen én te verduurzamen zonder dat de werknemer het gevoel heeft te moeten ‘inleveren’. Hoe je dat aanpakt, lees je in blogpost Zo krijg je snel een goedkoop en groen mobiliteitsplan.