PHEV: voor wie is het interessant?
Hoewel het fiscale voordeel voor hybrides per 2017 vervalt, blijven hybride auto’s nog steeds interessant. Niet alleen om kosten te besparen, maar ook vanwege de lage CO2-uitstoot en het positieve imago voor je bedrijf. Om optimaal van deze voordelen te profiteren is een aantal factoren van belang. Wij hebben ze op een rijtje gezet.
Hybride: niet voor iedereen
Voor een vertegenwoordiger die jaarlijks 60.000 kilometer rijdt is een hybride onzinnig, maar voor een medewerker die vooral korte ritten maakt en thuis en op het werk aan de laadpaal kan, is het zowel qua CO2-uitstoot als financieel nog steeds een goed idee. Het profiel van de berijder is daarom erg belangrijk.
Maak een profiel van de PHEV-rijder
Voor je een hybride gaat leasen, moet je dus eerst een duidelijk profiel van de berijder te maken. Dit bestaat uit:
Ritprofiel
Hierbij maak je een inschatting van het aantal ritten dat de berijder binnen de actieradius van de elektromotor kan maken en het aantal kilometers dat daarbuiten valt. Bij teveel kilometers boven de actieradius is een conventionele auto waarschijnlijk een beter idee.
Laadprofiel
Heeft een berijder voldoende laadmogelijkheden? En is er voldoende tijd om de accu voldoende op te laden? Als werkgever kun je je medewerkers bijvoorbeeld ondersteunen door voor laadmogelijkheden te zorgen op de meest gebruikte werklocaties.
Motivatie berijder
Waarschijnlijk de belangrijkste factor voor een succesvolle inzet van een PHEV. Bekijk dus vooraf of de berijder echt gemotiveerd is om veel elektrische kilometers te maken. Een enkele financiële motivatie is vaak niet voldoende voor een optimale inzet.