Commercieel voordeel door verlagen CO₂-uitstoot
WagenPlan is dit jaar wederom uitgeroepen tot Beste Leasemaatschappij. Wij laten graag onze klanten aan het woord, want zonder hen was dit nooit gelukt. Waarom werken zij met ons samen en wat levert hen en ons dat op? Marcel van der Laan, commercieel directeur van LOXAM, vertelt wat voor hem de meerwaarde van de samenwerking met WagenPlan is.
LOXAM is Europa's nummer 1 op het gebied van materieelverhuur voor de bouw. Met een hoofdkantoor in Parijs is het bedrijf actief in 21 landen met 7300 werknemers verdeeld over 750 vestigingen. Door overnames en autonome groei is LOXAM de laatste jaren enorm gegroeid. Dat heeft een grote gevolgen voor onze CO₂-uitstoot. Die willen wij samen met onze mobiliteitspartner zoveel mogelijk beperken.
Duurzaam ondernemen is een steeds groter thema in de bouwbranche, wat merken jullie daarvan?
Een bedrijf dat veel doet aan duurzaamheid heeft een groot voordeel ten opzichte van andere bedrijven bij een aanbesteding. De uitstoot van onze machines speelt hierbij een grote rol. Steeds vaker vragen klanten naar hybride of elektrische machines omdat de milieubelasting van de machines die ze van ons huren opgeteld wordt bij hun ecologische voetafdruk. Voor onze eigen ecologische voetafdruk is de CO₂-uitstoot van ons eigen wagenpark een belangrijke factor. Daarom zetten we ons in om dit zoveel mogelijk te voorkomen.
Wat is het voordeel van duurzaamheid bij aanbestedingen?
Bij aanbestedingen wordt er steeds meer gekeken naar de CO₂-belasting van een bedrijf. Kort samengevat, hoe lager deze is, hoe hoger je op de CO₂-prestatieladder komt te staan en hoe meer voordeel je krijgt bij aanbestedingen. Bouwbedrijven huren veel van hun machines bij ons en willen dus een zo laag mogelijke CO₂-uitstoot om zo hoog mogelijk op de prestatieladder te komen. Het is mooi om te zien dat investeren in duurzaamheid je commerciële kansen vergroot. Mensen via de portemonnee stimuleren werkt toch het beste.
Hoe beperken jullie de CO₂-uitstoot van de verhuurde machines?
Allereerst kiezen we bij de aanschaf van nieuwe machines zoveel mogelijk voor hybride of elektrisch. Daarnaast passen we onze machines zelf aan. Denk hierbij aan het vervangen van normale verlichting door Led-verlichting en het plaatsen van roetfilters. Ook repareren we onze machines zoveel mogelijk zodat we ze niet hoeven te vervangen. En is een machine versleten, dan kunnen we hem in ons eigen recycle centrum verwerken waar we bijvoorbeeld ook nieuw smeermiddel maken van afgewerkte olie.
Hoe beperken jullie de CO₂-uitstoot van jullie wagenpark?
We kiezen alleen voor categorie A of B auto’s en Euro 6 vrachtwagens. Daarnaast heeft alleen het management een eigen leaseauto en kunnen de medewerkers op het hoofdkantoor, als ze een afspraak buiten de deur hebben, gebruikmaken van een deelauto. Tenslotte staat op iedere LOXAM-locatie een Nissan-busje van WagenPlan klaar. Deze busjes zijn essentieel voor onze bedrijfsvoering omdat het op de bouw vaak voorkomt dat er met spoed een machine of gereedschap geleverd moeten worden.
‘WagenPlan neemt verantwoordelijkheid voor het milieu, net als wij.'
Wat doen jullie verder op het vlak van de mobiliteit en CO₂-uitstoot?
Mobiliteit en de reductie van CO₂-uitstoot gaan niet altijd goed samen. Toch zijn er eenvoudige en praktische oplossingen om de uitstoot te beperken. Zo komen onze medewerkers zoveel mogelijk uit de regio en hebben onze chauffeurs allemaal de training ‘het nieuwe rijden’ gevolgd. En zoals gezegd hebben we voor werknemers van het hoofdkantoor die zo nu en dan het land in moeten deelauto’s klaarstaan.
Daarnaast maken we voor het reizen naar ons hoofdkantoor in Parijs graag gebruik van de Thalys; comfortabel en maar liefst 90 procent minder uitstoot dan reizen met de auto.
Hoe draagt WagenPlan bij aan jullie CO₂ doelstellingen?
WagenPlan past heel goed bij onze organisatie. Zij zetten volledig in op duurzame mobiliteit en bewijzen dat je met duurzame mobiliteit ook geld kunt besparen. Ze helpen ons om de CO₂-uitstoot van ons wagenpark zoveel mogelijk te voorkomen. Al is helemaal voorkomen uiteraard niet haalbaar. Het mooie is dat zij de resterende CO₂-uitstoot kosteloos voor ons compenseren door te investeren in duurzame energie. Zo hebben wij een CO₂-neutraal wagenpark en dus voordeel bij aanbestedingen.