Schade
Alle informatie over schade aan je leaseauto
Schade aan je auto is vervelend genoeg. Daarom zorgen wij ervoor dat het melden en afhandelen van schade zo soepel mogelijk verloopt. Op deze pagina lees je alles over schade gedurende je leasecontract en bij inlevering van je leaseauto.
Schade gedurende je leasecontract
Je kunt schade melden op drie manieren:
- Vul eenvoudig het online schadeformulier in;
- Telefonisch: Bel ons via 055-579 8444;
- Via de app: Gebruik onze gratis 'Schade melden'-app, beschikbaar in de App Store.
Direct hulp nodig?
(055) 579 8444
Van 08.00 tot 17.30 uur
Schade en herstel
Hier vind je alles wat je moet weten over het afhandelen van schade, ruitschade en reparatie. Van stappen bij tweezijdige schade tot het vinden van erkende herstelbedrijven en glasspecialisten.
Waar kun je terecht voor het herstellen van autoschade?
Na het melden van de schade kun je een afspraak maken bij een erkend schadeherstelbedrijf. Zij zorgen ervoor dat je auto snel en professioneel wordt gerepareerd. Zoek een vestiging bij jou in de buurt via de volgende websites:
Waar kun je terecht voor schadeherstel als je een Tesla rijdt?
Ga dan naar een Tesla Approved schadeherstelbedrijf via onze servicetracker op de Zoek een garage pagina.
Wat te doen bij ruitschade?
Heb je schade aan je voorruit? Handel dan snel. In veel gevallen hoef je geen eigen risico te betalen als je snel actie onderneemt.
- Plak een speciale ruitsticker op de ruitschade.
- Bezoek een van onze glasspecialisten, zoals KwikFit Autoglas of Carglass. Voor kleine ruitschades kunnen zij de ruit eenvoudig repareren.
Hoeveel eigen risico betaal je bij schade?
Bij niet verhaalbare schade betaal je per schadegeval €300,- eigen bijdrage. Met de module Verlaging Eigen Risico verlaag je dit bedrag naar €150,-. Deze module kost € 9,- extra per maand.
Wat moet je doen bij tweezijdige schade?
Als er sprake is van schade waarbij een andere partij betrokken is, volg dan deze stappen:
- Vul samen met de tegenpartij het Europees Schadeformulier in;
- Noteer de namen van eventuele getuigen (ook medepassagiers gelden als getuigen);
- Vul ook de achterzijde van het Europees Schadeformulier in;
- Stuur het ingevulde formulier naar WagenPlan.
Let op: Doe geen toezeggingen over aansprakelijkheid of schadevergoeding aan de tegenpartij. De verzekeraar beslist hierover.
Schade bij inlevering van de leaseauto
Welke beschadigingen zijn acceptabel bij het inleveren van je leaseauto en welke niet? We leggen het je hier uit. Zo weet je precies wat je kan verwachten bij het inleveren van je auto en kom je niet voor verrassingen te staan.
Acceptabele schades (gebruikssporen)
Acceptabele schades (gebruikssporen) zijn kleine beschadigingen die ontstaan bij normaal gebruik. Enkele voorbeelden van acceptabele schades:
- Beschadigingen aan carrosserie, bumpers, spiegels, flankbescherming en het interieur;
- Een beschadiging van het plaatwerk kleiner dan 24 mm (één euro muntstuk);
- Oppervlakkige krassen kleiner dan 10 cm.
Onacceptabele schades
Onacceptabele schades zijn grotere beschadigingen of gebreken die buiten normale gebruikerssporen vallen. Voor deze schades betaal je het eigen risico dat is vastgelegd in het leasecontract. Voorbeelden van onacceptabele schades:
Verlichting
- Glas met scheuren, gaten, spuitwerk of bewerkingen;
- Beschadigd koplamphuis.
Ruiten
- Beschadigingen groter dan 20 mm in het directe gezichtsveld;
- Buiten het gezichtsveld putjes en sterretjes groter dan 35 mm. Per 60.000 km is maximaal één ster of pit kleiner dan 35 mm toegestaan.
Interieur
- Beschadigingen aan bekleding, dashboard of hemelbekleding;
- Hardnekkige geur of vervuiling die extra reiniging vereist;
- Beschadigde of ontbrekende onderdelen, zoals de hoedenplank;
- Door vloeistoffen aangetaste laadruimte.
Twijfel je of de schade acceptabel is of niet? Gebruik de schademeter om te kijken of een deuk, kras of schaafplek op je auto nog acceptabel is.