Onderhoud en reparatie
Onderhoud en reparatie van jouw leaseauto
Het onderhouden van je leaseauto is belangrijk om veilig en zorgeloos te rijden.
Als leaserijder ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van je leaseauto. Bij WagenPlan zorgen we dat het proces eenvoudig en overzichtelijk is, zodat je zonder zorgen de weg op kunt. Hieronder beantwoorden we de meest gestelde vragen en geven we uitleg over alles wat je moet weten over onderhoud, APK en reparaties.
Onderhoud en APK
Wanneer heeft je auto onderhoud nodig?
De meeste auto’s geven via de boordcomputer aan wanneer een onderhoudsbeurt nodig is. Als jouw auto dit niet aangeeft, kun je het onderhoudsboekje raadplegen. Deze kun je in de auto vinden. Wij houden een marge aan van 10%. Als jouw auto bijvoorbeeld bij 25.000 km onderhoud nodig heeft, kun je dit met een speling van ±2.500 km plannen.
Ga je op vakantie en komt dit niet goed uit?
Neem dan contact op met ons.
Hoe plan je jouw onderhoud of APK?
Het is handig om zelf je onderhoudsafspraak in te plannen. Zo kun je makkelijk schakelen met de garage en ben je baas over je eigen agenda. Je hebt geen toestemming van WagenPlan nodig voor standaard onderhoud of APK.
Waar mag je naartoe voor onderhoud of APK?
Je kunt terecht bij:
- Officiële merkdealers. Gedurende de eerste drie jaar dat de auto rijdt, is het verplicht naar een merkdealer te gaan voor onderhoud. Een nieuwe auto heeft namelijk een garantie van drie jaar. Wanneer er sprake is van een defect kunnen wij een beroep doen op deze garantie.
- Partnergarages aangesloten bij WagenPlan.
Let op: onderhoud en APK mogen uitsluitend worden uitgevoerd door merkdealers of door WagenPlan goedgekeurde bedrijven.
Onderhoud bij KwikFit of Euromaster is niet toegestaan.
Oliepeil controleren
Het is bij een brandstof auto belangrijk om regelmatig het oliepeil van je leaseauto te controleren. Olie zorgt niet alleen voor smering, maar koelt en reinigt ook de motor. We raden je aan om het oliepeil maandelijks te controleren.
Hoe controleer je het oliepeil en wanneer vul je deze bij?
- Zorg dat de motor koud is en de auto op een vlakke ondergrond staat;
- Haal de peilstok eruit, veeg hem schoon en steek hem terug;
- Lees het oliepeil af. Normaal gesproken zit deze tussen de indicatoren voor minimaal en maximaal. Tussen deze niveaus zit een liter. Staat het peil precies op het minimumniveau, dan moet er een halve liter olie bij om weer in tussen de indicatoren uit te komen;
- Vul olie bij indien nodig en gebruik de juiste olie die in het boekje is aangegeven, maar nooit meer dan het maximum. Raadpleeg het instructieboekje van je auto om te zien welke olie geschikt is. Gebruik een trechter bij het bijvullen.
Liever iemand anders laten checken?
Maak gebruik van onze Fit-to-Go Service
Met onze Fit-to-Go service kun je zonder afspraak terecht bij een KwikFit-vestiging voor het checken of bijvullen van vloeistoffen, zoals:
- Motorolie
- Koelvloeistof
- Ruitensproeiervloeistof
Daarnaast kun je ook zonder afspraak:
- Bandenspanning controleren of een lekke band laten repareren;
- Defecte lampjes vervangen (behalve Xenon en LED).
Geef bij aankomst aan dat je een leaseauto hebt.
Veelgestelde vragen
Hoe snel wordt onderhoud goedgekeurd?
De dealer controleert de auto en vraagt goedkeuring aan WagenPlan. Wij geven veelal geautomatiseerd akkoord en bij aanvragen buiten de standaard binnen één uur. Bij twijfel overlegt WagenPlan met de wagenparkbeheerder.
Wat als de onderhoudsaanvraag wordt afgekeurd?
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
- Onderhoud is nog niet nodig.
- Updates voor bijvoorbeeld navigatiesystemen en online services, vallen buiten het leasecontract.
- De auto wordt binnenkort ingeleverd en niet alle werkzaamheden zijn essentieel. Wij overleggen met de wagenparkbeheerder of de auto nog langer gaat rijden. Het eventueel niet uitvoeren van de werkzaamheden zal echter nooit ten koste gaan van de veiligheid van de auto en haar berijder. Veiligheid staat bij ons op nummer één.